dc.contributor.advisor | Henz, Celso Ilgo | |
dc.creator | Carvalho, Elvio de | |
dc.date.accessioned | 2018-07-31T12:08:43Z | |
dc.date.available | 2018-07-31T12:08:43Z | |
dc.date.issued | 2012-05-03 | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/13954 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2012. | por |
dc.description.abstract | This paper presents the pedagogical process in such development of creativity, imagination and autonomy of child. To discuss the issue I was guided by the speech Lipman (2001) "every child is born creative and imaginative, after it goes to school from the fourth grade, they start to lose characteristics. " Given this context, as the practice is happening the teacher about the game, play, and imagination first-year students of the lower grades of elementary education at a Municipal School of Santa Mary? Bring in the background the organizational culture of school management and its representation in the democratic practice of teacher. In this sense, justify my work research, based on conceptions of teaching Reverbel (1989) with about the game, according to the author, the teacher must put himself in the service of your child, mediating, challenging and stimulating, so that climate freedom to seek autonomy. To understand the complexity of construction of these representations and the relationship with the context in which produce. We discuss the qualitative methodology Minayo second (1994). The from data collection of teaching practices in this context of research, theoretical approaches used by authors such as: Lipman 2001), Reverbel (1989), Freire (2005), Nunes (2003), Gardner (1994, Vigotsky (1988) Maturana (2004) seeking to understand the playful with the possibility of human emancipation and critical of the child. In this sense, from investigations we believe that the pedagogical practices in relation to game and play in the classroom can be a very significant for the construction and development of skills cognitive, motor, affective and social. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Prática pedagógica | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Pedagogical practice | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | A sala de aula como comunidade de investigação e a aprendizagem de uma cultura organizacional democrática e participativa | por |
dc.title.alternative | The classroom as a community research and learning of ademocratic and participatory organizacional culture | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este trabalho apresenta a prática pedagógica como processo no desenvolvimento da criatividade, da imaginação e da autonomia da criança. Para problematizar a questão me orientei pela fala de Lipman (2001) “toda criança nasce criativa e imaginativa, depois que entra para a escola a partir da quarta série, começa a perder estas características”. Diante deste contexto, como está acontecendo a prática do professor em relação ao jogo, à brincadeira, e à imaginação dos alunos do primeiro ano das séries iniciais do Ensino Fundamental de uma Escola Municipal de Santa Maria, RS? Nesse sentido, trago como pano de fundo a cultura organizacional da escola e sua Gestão Escolar quanto a representação democrática na ação pedagógica. Justifico o trabalho de pesquisa a partir das concepções pedagógicas de Reverbel (1989) com relação ao jogo; segundo a autora, o professor deve colocar-se a serviço do seu educando, mediando, questionando e estimulando, para que em clima de liberdade busque sua autonomia. Para compreender a construção dessas representações e a relação com o contexto na qual se produzem, abordamos a metodologia qualitativa segundo Minayo (1994). A partir de coletas de dados das práticas pedagógicas neste contexto de investigação, utilizei como enfoque teórico autores como: Lipman (2001), Reverbel (1989), Freire (2005), Nunes (2003), Gardner (1994, Vigotsky (1988) Maturana (2004) buscando compreender o lúdico como possibilidade de emancipação crítica e humana da criança. Nesse sentido, a partir das investigações acredito que as práticas pedagógicas com relação ao jogo e a brincadeira em sala de aula podem ser uma experiência muito significativa para a construção e o desenvolvimento das habilidades cognitiva, motora, afetiva e social da criança. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |