dc.contributor.advisor | Foletto, Denize da Silveira | |
dc.creator | Michelotti, Patrícia Marquet | |
dc.date.accessioned | 2018-09-04T11:45:29Z | |
dc.date.available | 2018-09-04T11:45:29Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14169 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper aims to understand the general influence of interpersonal relations for the consolidation of a democratic management. It is a qualitative exploratory case study (YIN, 2015), analyzed according to Yin’s proposal. As a theoretical support, authors such as Castilho (1999), Lück (2000, 2017) andParo (2017) were chosen. For data collection, semi-structured interviews were performed with four different segments, which are part of a municipal school in RestingaSeca/RS. As a result, it was observed that interpersonal relations influence significantly the consolidation of democratic management, since it is from the tensions, contacts and through the dialogues that the demands are perceived, the strategies are outlined and the actions carried out. Thus, we conclude this paper emphasizing the imminent need of valuing supportive and collaborative interpersonal relations, so that there is a cultural change in the school context that consolidates a more democratic management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Concepção de gestão | por |
dc.subject | Relações interpessoais | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Management concept | eng |
dc.subject | Interpersonal relations | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | As relações interpessoais e a consolidação da gestão escolar democrática | por |
dc.title.alternative | Interpersonal relations and the consolidation of democratic school management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sobradinho, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo geral compreender a influência das relações interpessoais para a consolidação de uma gestão democrática. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso exploratório (YIN, 2001), analisado conforme a proposta de Yin (2015). Como apoio teórico, optou-se por autores como Castilho (1999), Lück (2000, 2017) e Paro (2017). Para a coleta de dados, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com quatro diferentes segmentos que fazem parte de uma escola municipal de Restinga Sêca/RS. Como resultado, observou-se que as relações interpessoais influenciam de forma significativa na consolidação da gestão democrática, uma vez que é a partir das tensões, do convívio e do diálogo que as demandas são percebidas, as estratégias são traçadas e as ações realizadas. Desse modo, conclui-se enfatizando a necessidade iminente de prezar-se por relações interpessoais mais solidárias e participativas, de modo que haja uma mudança de cultura no contexto escolar que consolide uma gestão mais democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |