dc.contributor.advisor | Hennicka, Micheli Daiani | |
dc.creator | Oliveira, Vanessa Meyer de | |
dc.date.accessioned | 2018-09-04T12:11:32Z | |
dc.date.available | 2018-09-04T12:11:32Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14172 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This work has as its theme the democratic management, which consists of the parti-cipation and collaboration of the community (parents, teachers, employees and stu-dents) in school decisions, contemplating a space for dialogue, collective discussions and strategies that seek to meet the needs and purposes of the school. Thus, this study sought to analyze the challenges and perspectives of the public school mana-gers of Santana do Livramento / RS regarding the participation of the school commu-nity. The research methodology was qualitative, such as a field research where semi
- structured interviews were conducted to collect data and documentary analysis of the Pedagogical Political Project of two children 's schools. Two teachers, two tea-chers and two parents of two public schools in the public school system were inclu-ded in this study. From the acquired bibliographical knowledge and collected data, it was possible to verify that community participation is essential to consolidate the de-mocratic paths that increase the quality of teaching. In addition, it consolidates into an effective practice in the daily life of the children's schools of the municipality, ho-wever, there is still a resistance of the management in contemplating the PPP as a facilitating tool of the school organization and of the full exercise of community parti-cipation, as well as involve parents more effectively in school decisions. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | Os desafios e as perspectivas da participação da comunidade na gestão democrática das escolas de educação infantil | por |
dc.title.alternative | The challenges and perspectives of community participation in the democratic management of children's education schools | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como temática a gestão democrática, que consiste na participação e colaboração da comunidade (pais, docentes, funcionários e alunos) nas decisões escolares, contemplando um espaço de diálogo, discussões coletivas e estratégias que buscam suprir as necessidades e finalidades da escola. Sendo assim, este estudo buscou: analisar os desafios e as perspectivas dos gestores das escolas públicas de educação infantil de Santana do Livramento/RS quanto a participação da comunidade escolar. A metodologia de pesquisa foi de cunho qualitativo, do tipo uma pesquisa de campo onde foram realizadas entrevistas semiestruturadas para coletar os dados e a análise documental do Projeto Político Pedagógico de duas escolas infantis. Integraram esta pesquisa duas diretoras, duas docentes e dois pais de duas escolas infantis da rede pública de ensino. Pôde-se constatar, a partir dos conheci-mentos bibliográficos adquiridos e dos dados coletados, que a participação da comunidade é essencial para consolidar os caminhos democráticos que elevam a qualidade do ensino. Além disso, se consolida em uma prática efetiva no cotidiano das escolas infantis do município, no entanto, ainda há uma resistência da gestão em contemplar o PPP como uma ferramenta facilitadora da organização escolar e de pleno exercício da participação da comunidade, assim como também de envolver os pais de maneira mais efetiva nas decisões das escolas. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |