dc.contributor.advisor | Guterres, Clovis Renan Jacques | |
dc.creator | Rosa, Rosangela Maria Chiappa da | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T15:05:10Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T15:05:10Z | |
dc.date.issued | 2011-03-03 | |
dc.date.submitted | 2011 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14359 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | The current monograph was originated from a group of reflections reported while I
prepared classes and while I gave classes in the secondary education. These initial
observations took a character of historical analyses of the disturbed trajectory of
Philosophy in the Brazilian education. Therefore, the aim of the monograph was to
analyze the execution and introduction of the subject of Philosophy in the Brazilian
teaching, so as the limitations and restrictions which it was submitted during all the
Brazilian educational process, not only referring to the programs as to the practices
too. The investigation was made thorough a critical-reflexive boarding of the
documental and bibliographic material available. It was made an historical rescue of
the trajectory of the subject in Brazil and a brief retrospective of the duality of the
public and particular teaching. It was concluded that the subject of Philosophy, which
takes the students to reflect and to elaborate solutions for the presented problems, it
can contribute to the democratic management. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino | por |
dc.subject | Filosofia | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Philosophy | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.title | Contribuição do ensino de flisofia para a gestão democrática | por |
dc.title.alternative | Contribution of the teaching of philosophy for the democratic management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa surgiu de um conjunto de reflexões registradas enquanto
preparava aulas e ministrava a disciplina no ensino médio. Essas observações
iniciais tomaram um caráter de análise histórica da trajetória conturbada da disciplina
de Filosofia na educação brasileira. O objetivo da monografia foi, portanto, analisar a
execução e implantação da disciplina de Filosofia no ensino brasileiro, assim como
as limitações e restrições em que ela foi submetida durante todo o processo
educacional brasileiro, tanto nos programas como em suas práticas. A investigação
desenvolveu-se a partir de uma abordagem crítico-reflexiva do material bibliográfico
e documental disponível. Foi realizado um resgate histórico da trajetória da disciplina
no Brasil, e uma breve retrospectiva da dualidade do ensino público e do ensino
particular. Concluindo que a disciplina de Filosofia, levando os alunos a refletir e
elaborar soluções para os problemas apresentados na escola, poderá contribuir com
a gestão democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |