dc.contributor.advisor | Zambon, Luciana Bagolin | |
dc.creator | Pinheiro, Dâniele Duarte | |
dc.date.accessioned | 2018-10-09T15:23:40Z | |
dc.date.available | 2018-10-09T15:23:40Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14501 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | Although the theme of democratic school management has been debated for some years, we have experienced practices in the daily school life that, in general, still do not fulfill all the democratic management presuppositions, and it is well known that we are dealing with a process that will take place in the near future. In view of this, we sought to investigate the aspects that contribute to the consolidation process of Democratic Management in a Municipal School of Early Childhood Education in Alegrete / RS. The research is characterized methodologically as a case study, with a qualitative approach. The chosen participants represent different segments of the school community (direction, pedagogical coordination, teachers, attendants and family members). Data were collected through semi-structured interviews and questionnaires, and were submitted to content analysis. The results show that there is a clear understanding about democratic management as a concept, but it is not yet fully effective in practice. We can affirm that there is an attempt on the part of the school community to achieve democratic management, although there are challenges to be overcome so that it can finally emerge from the utopia for effective realization, such as the participation of all in the deliberative processes of the school, as well as the lack of autonomy of some of the segments interviewed. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | School | eng |
dc.title | Concepções e práticas que contribuem no processo de gestão democrática em uma escola municipal de educação infantil em Alegrete | por |
dc.title.alternative | Conceptions and practices that contribute in the democratic management process in a municipal school of children education in Alegrete | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Ainda que o tema gestão escolar democrática seja debatido desde há alguns anos, vivenciamos no cotidiano escolar práticas que, de modo geral, ainda não concretizam todos os pressupostos de gestão democrática, sendo notório que estamos tratando de um processo que se concretiza a longo prazo. Diante disso, buscou-se com esta pesquisa investigar quais são os aspectos que colaboram para o processo de consolidação da Gestão Democrática em uma Escola Municipal de Educação Infantil de Alegrete/RS. A pesquisa caracteriza-se metodologicamente como um estudo de caso, com abordagem qualitativa. Os participantes escolhidos representam diferentes segmentos da comunidade escolar (direção, coordenação pedagógica, professores, atendentes e familiares). Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas e questionários, sendo submetidos à análise de conteúdo. Os resultados obtidos apontam que existe um claro entendimento sobre a gestão democrática enquanto concepção, porém ela ainda não se efetiva completamente na prática. Podemos afirmar que existe, por parte da comunidade escolar, uma tentativa de concretização da gestão democrática, embora haja desafios a serem superados para que enfim ela possa sair da utopia para concretização efetiva, tais como a participação de todos nos processos deliberativos da escola, bem como também a falta de autonomia de alguns dos segmentos entrevistados. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |