dc.contributor.advisor | Sagrillo, Daniele Rorato | |
dc.creator | Goulart, Jaqueline Graciela Schneider | |
dc.date.accessioned | 2018-10-30T12:08:48Z | |
dc.date.available | 2018-10-30T12:08:48Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14708 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This paper analyses the sustainability issue in a school environment and the possible effects on people involved in this process. It also indicators on how educational policies and official texts approach this subject and the role of the school board in implementing such integrating themes as sustainability. This paper presents a qualitative research, which uses semi-structured interviews to collect data from representatives of different school segments of two public schools in Santa Rosa – RS. From this research, it was found no familiarization with the term and no existing polices around the theme of sustainability in either of the schools, only related to environmental issues. Therefore, there were limitations with regards to understanding its meaning and importance in a school environment. Hence, it is possible to claim that there is room for improvement in working with the theme of sustainability in public school educational policies and leading documents of the educational process such as the National Basic Curriculum, the Pedagogic Project, as well as improve ownership and understanding of its concept, by teachers and others who are involved in the educational process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão | por |
dc.subject | Sustentabilidade | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Management | eng |
dc.subject | Sustainability | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.title | Educação, gestão e sustentabilidade | por |
dc.title.alternative | Education, management and sustainability | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho analisa o tema sustentabilidade em contexto escolar e os possíveis impactos nos sujeitos desse processo. Apresenta também indicativos de como as políticas educacionais e textos oficiais abordam essa temática e o papel da gestão escolar na implementação de temas integradores como o da sustentabilidade. Consiste numa pesquisa qualitativa, cujo instrumento de coleta de dados foi entrevistas semiestruturadas com representantes de diferentes segmentos da comunidade escolar, em duas escolas públicas de Santa Rosa – RS. A partir desse percurso de pesquisa detectou-se que não havia familiaridade com o termo, nem um trato amplo do tema sustentabilidade nas duas escolas investigadas, vinculado-o apenas às questões ambientais. Demonstrou-se assim, limitações quanto à compreensão do seu significado e sua importância no processo escolar. Dessa forma é possível afirmar que há campo para crescimento no trato da temática sustentabilidade nas políticas públicas educacionais e documentos norteadores do processo educativo como a Base Nacional Comum Curricular, o Projeto Político Pedagógico, além de uma melhor apropriação do conceito, por parte dos professores e demais envolvidos no processo educacional. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |