dc.contributor.advisor | Silva, Fabiana Regina da | |
dc.creator | Schepp, Lediane Maria Feyth | |
dc.date.accessioned | 2018-11-06T14:07:00Z | |
dc.date.available | 2018-11-06T14:07:00Z | |
dc.date.issued | 2018-06-29 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14754 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | In the present monographic work, we seek to understand if the continuous training in service developed by the Municipal Secretariat of Education of Três Passos - RS has contributed to the improvement of the pedagogical practice of the teachers who work in the Municipal Schools of Education of Infantile Education. To this end, we seek to know the process of implementation and consolidation of the Proposed Continuing Education in Service in the Municipal School of Education in Três Passos - RS, verifying beyond normatizations, actions, looks and eavesdropping. Our research is linked to the Specialization Course in Educational Management, permeated by the concepts of Educational Management and Continuing Education and is articulated to a Case Study, carried out in the bibliographic research and in the collection of data from field research through a questionnaire and semi structured interview. In order to base the concepts worked on, we base ourselves on authors such as Silva and Frade (1997), Santos (2007), Canário (2006), Lück (2006), Falsarella (2004) and Horn (2014) and as legal protection, documents such as LDB 9494/96, PNE 2014-2024 and the Career Plan (Municipal Law 4,426 of 2010). We can conclude that the Continued Training in service organized by the Municipal Secretariat of Education of Três Passos - RS, has been contributing to the development of the teaching and learning process of the teachers who work in the Early Education Childhood Schools, allowing an important space for reflection about the teaching practice, for the improvement of pedagogical practices, for the strengthening of the group and for the effective implementation of the Democratic School Management process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Formação continuada em serviço | por |
dc.subject | Gestão educacional | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Continuing education | eng |
dc.subject | Continuing service training | eng |
dc.subject | Educational management | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | Os olhares e escutas dos professores sobre a formação continuada em serviço das escolas municipais de educação infantil de Três Passos - RS | por |
dc.title.alternative | Teachers 'looks and listenings on continued training the in service of the municipal schools of children education of Three Steps – RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | No presente trabalho monográfico buscamos compreender se a formação continuada em serviço desenvolvida pela Secretaria Municipal de Educação de Três Passos – RS tem contribuído para o aperfeiçoamento da prática pedagógica das professoras que atuam nas Escolas Municipais de Ensino de Educação Infantil. Para isso, buscamos conhecer o processo de implementação e consolidação da Proposta de Formação Continuada em Serviço na Rede Municipal de ensino em Três Passos - RS, verificando além das normatizações, as ações, os olhares e as escutas. Nossa pesquisa está ligada ao curso de Especialização em Gestão Educacional, perpassada pelos conceitos de Gestão Educacional e Formação Continuada e está articulada a um Estudo de Caso, efetivado na pesquisa bibliográfica e na coleta de dados a partir de pesquisa de campo por meio de questionário e entrevista semiestruturada. Para fundamentar os conceitos trabalhados nos embasamos em autores como Silva & Frade (1997), Santos (2007), Canário (2006), Lück (2006), Falsarella (2004) e Horn (2014) e como amparo legal, documentos como a LDB 9494/96, o PNE 2014-2024 e o Plano de Carreira (Lei Municipal 4.426 de 2010). Podemos concluir que a Formação Continuada em serviço organizada pela Secretaria Municipal de Educação de Três Passos - RS vem contribuindo para o desenvolvimento do processo de ensino e aprendizagem dos professores que atuam nas Escolas de Educação Infantil, possibilitando um espaço importante para a reflexão sobre a prática docente, para o aprimoramento das práticas pedagógicas, para o fortalecimento do grupo e para a efetivação do processo de Gestão Escolar Democrática. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |