dc.contributor.advisor | Lunardi, Elisiane Machado | |
dc.creator | Chiapinoto, Fabiane Volpato | |
dc.date.accessioned | 2018-11-14T11:08:03Z | |
dc.date.available | 2018-11-14T11:08:03Z | |
dc.date.issued | 2018-07-24 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/14830 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This study aims to understand the articulation of the pedagogical, administrative and financial planning from IDEB (Education Development Index in the Brazilian’s Educational System) in the perception of school managers from municipal public schools from Santa Maria-RS. The methodology used was based on the qualitative-quantitative approach, being carried out a case study, whose subjects are the school managers of the RME. Mixed questionnaires were applied, content analysis and construction of graphs, averages, percentages and percentage differences for the data were performed. The factors that may influence the planning, in the perception of the coordinators, are: insufficient financial resources; lack of teachers to make up the permanent teaching staff of schools; lack of pedagogical support; pupil infrequency; students' undisciplined problems. However, there are other aspects that they disagree about having influence: lack of administrative personnel; lack of pedagogical resources; interruption of activities; teacher infrequency; faculty turnover. It is highlighted that the factors that contribute to the IDEB are: socioeconomic context; teacher training; commitment of families; expectations of the student with the future; government programs; management. In the municipal educational system, the IDEB is not a central element of planning. What is perceived is the commitment to develop the students with a view to better future opportunities, considering the socioeconomic context of the managers. Against this, it is suggested to create institutional evaluations that contemplate other factors and not only the school performance. Focusing the discussion on performance seems reductionist and can bring a distorted view of reality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas públicas | por |
dc.subject | Qualidade da educação | por |
dc.subject | Avaliação em larga escala | por |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | IDEB (Índice de Desenvolvimento da Educação Básica) | por |
dc.subject | Public policy | eng |
dc.subject | Education quality | eng |
dc.subject | Large-scale educational assessment | eng |
dc.subject | School management | eng |
dc.title | Políticas de avaliação da educação básica: gestão escolar da rede municipal de Santa Maria a partir do IDEB | por |
dc.title.alternative | Basic education evaluation policies: school management in Santa Maria’s municipal system from IDEB | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Tem-se como objetivo compreender a articulação do planejamento pedagógico, administrativo e financeiro a partir do IDEB na percepção dos gestores das escolas públicas municipais de Santa Maria-RS. A metodologia utilizada amparou-se na abordagem quali-quantitativa, sendo para tal realizado um estudo de caso, cujos sujeitos são os gestores escolares da RME. Foram aplicados questionários mistos, sendo realizada análise de conteúdo e construção de gráficos, médias, percentuais e diferenças percentuais para os dados. Os fatores que podem influenciar no planejamento, na percepção das coordenadoras, são: insuficiência de recursos financeiros; falta de professores para compor o quadro docente permanente das escolas; carência de apoio pedagógico; infrequência dos alunos e; problemas indisciplinares dos alunos. No entanto, há outros aspectos que elas discordam ter influência: carência de pessoal administrativo; falta de recursos pedagógicos; interrupção das atividades; infrequência dos professores e; rotatividade do corpo docente. Destaca-se que os fatores que contribuem para o IDEB são: contexto socioeconômico; formação dos professores; comprometimento das famílias; expectativas do aluno com o futuro; programas do governo e; gestão da escola. No âmbito das escolas da RME, o IDEB não é elemento central do planejamento. O que se percebe é o comprometimento no sentido de desenvolver os educandos com vistas a melhores oportunidades futuras, sendo que há consideração do contexto socioeconômico pelas gestoras. Frente a isso, sugere-se a criação avaliações institucionais que comtemple outros fatores e não apenas o desempenho escolar. Centrar a discussão sobre o desempenho parece reducionista e pode trazer uma visão distorcida da realidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |