Mostrar registro simples

dc.contributor.advisorHenz, Celso Ilgo
dc.creatorCantarelli, Rosiclér de Fátima Pinheiro
dc.date.accessioned2016-04-25T14:43:33Z
dc.date.available2016-04-25T14:43:33Z
dc.date.issued2005-08-08
dc.date.submitted2005
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/1510
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2005.por
dc.description.abstractThis study seeks to understand how the educators and students of Infantile Education classes can learn a peace culture in the school atmosphere. The Education is pointed for the peace as a possibility for a childhood and a more humanized society, understanding that violence and peace are learned culturally and they are related to politics, economy, social organization and education. It defends that the professionals that act in the Infantile Education need to question themselves on the service of something, who and what for they are exercising their role of educators, rethinking their conceptions, to define with clarity that man, school and society type, they intend to build. It is believed that the education of the childhood for a peace culture passes by the way the school atmosphere is organized and by the lived experiences, that will contribute to the humanization or dehumanization and for the society maintenance or transformation. This research is characterized, methodological, by a study case, when it tries to dialogue with the authors, with the observed reality and with the context in which is inserted the subject of the research. It is based, mainly, into the light of Paulo Freire's writings and kindred authors, which defend the education as a humanization process. Authors as Guimarães and Xésus Jares that point to a peace conception, related to the social justice, also contributed. It understands each other that the educational actions have been revealing, in some moments, practices that make possible the learning of a peace culture; in other, practices that contribute for the dehumanization, signaling that the educators, most of the time, don't have clarity of the reason and of the for something are addressing your action. It’ still pointed the need that the professionals enlarge your understanding on the child for besides the legal aspect. The peace conception also raises clarity and to deepen and it needs to be understood as a practice susceptible to cultural learning.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.subjectEducaçãopor
dc.subjectCulturapor
dc.subjectPazpor
dc.subjectInfânciapor
dc.titleAprendendo uma cultura de paz na educação infantil: limites, possibilidades e desafiospor
dc.title.alternativeLearning a peace culture in infantile education: limits, possibilities and challengeseng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasil.por
dc.degree.specializationGestão Educacionalpor
dc.description.resumoEste estudo busca compreender como os educadores e educandos das classes de Educação Infantil podem aprender uma cultura de paz no ambiente escolar. Aponta-se a Educação para a paz como possibilidade para uma infância e uma sociedade mais humanizada, entendendo que violência e paz são aprendidas culturalmente e têm relação com a política, a economia, a organização social e a educação. Esta pesquisa caracteriza-se, metodologicamente, pelo estudo de caso e alicerça-se, principalmente, à luz dos escritos de Paulo Freire e autores afins, que defendem a educação como um processo de humanização. Contribuem ainda, autores como Guimarães e Xésus Jares que apontam para uma concepção de paz, relacionada à justiça social. Entende-se que as ações docentes têm revelado, em alguns momentos, práticas que possibilitam a aprendizagem de uma cultura de paz; em outros, práticas que contribuem para a desumanização, sinalizando que os educadores, na maioria das vezes, não têm clareza do porquê e do para quê estão direcionando sua ação. Aponta-se ainda a necessidade de que os profissionais ampliem sua compreensão sobre a criança para além do aspecto legal. A concepção de paz também suscita clareza e aprofundamento, e precisa ser entendida como uma prática cultural passível de aprendizagem.por
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


Arquivos deste item

Thumbnail

Este item aparece na(s) seguinte(s) coleção(s)

  • Gestão Educacional [289]
    Coleção de trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional.

Mostrar registro simples