dc.contributor.advisor | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.creator | Silva, Mariane Carloto da | |
dc.date.accessioned | 2019-01-14T10:54:17Z | |
dc.date.available | 2019-01-14T10:54:17Z | |
dc.date.issued | 2018-12-03 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15326 | |
dc.description | TCC de Graduação | por |
dc.description.abstract | The development of this study is linked to the discipline of Professional Research
Project to elaborate the Course Completion Work, which has Higher Education as a
locus of formation and performance of the Special Educator. The general objective
was to know the impacts of the implementation of the National Policy on Special
Education in the perspective of Inclusive Education (PNEEPEI) in the special
education courses of the Federal University of Santa Maria (UFSM) and the Federal
University of São Carlos (UFSCar), totaling four courses and focusing on the
performance of the Special Educator in Higher Education. For this, a qualitative,
exploratory and documentary research was carried out. Data were collected through
an open questionnaire directed to the three coordinators of the Special Education
Degree (Nighttime, Daytime, EAD) courses at the UFSM and the analysis of the
Political Project Pedagogical (PPP) and Menu of the four courses. Results indicate
the urgency of Special Educator training projects that have Higher Education as a
field of activity, presenting training components to qualify the Special Educators
training to work in Higher Education. It is concluded that it is necessary to strengthen
the process of reflections on curricular structures in the Special Education
Undergraduate courses, considering the training needs for the Special Educator in
the Higher Education, so that, in addition to the admission of public target students in
universities, there may also be recognition of the importance of the professional
trained in the spaces of universities for the developm ent of care and planning of
actions that favor learning. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Ensino superior | por |
dc.subject | Educador especial | por |
dc.subject | Currículo | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.subject | Special educator | eng |
dc.subject | Curriculum | eng |
dc.title | Atuação do educador especial no ensino superior: reflexões sobre a formação inicial | por |
dc.title.alternative | Special educator activities in higher education: reflections on initial training | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Graduação | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.graduation | Curso de Licenciatura em Educação Especial Noturno | por |
dc.description.resumo | O desenvolvimento deste estudo está vinculado à disciplina Projeto de Pesquisa
Profissional, para elaboração do Trabalho de Conclusão de Curso, tendo o Ensino
Superior como lócus de formação e atuação do Educador Especial. O objetivo geral
foi conhecer os impactos da implementação da Política Nacional de Educação
Especial na perspectiva da Educação Inclusiva (PNEEPEI) nos cursos de Educação
Especial da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e na Universidade
Federal de São Carlos (UFSCar), totalizando quatro cursos e direcionando o olhar
para a atuação do Educador Especial no Ensino Superior. Para tanto, realizou-se
uma pesquisa qualitativa, exploratória e documental. Os dados foram coletados por
meio de questionário aberto direcionado aos três coordenadores dos cursos de
Licenciatura em Educação Especial (Noturno, diurno, EAD) na UFSM e análise do
Projeto Político Pedagógico (PPP) e Ementa dos quatro cursos. Os resultados
indicam a urgência de projetos de formação de Educadores Especiais que tenham o
Ensino Superior como um campo de atuação, apresentando componentes
formativos para qualificar a formação dos Educadores Especiais para atuar no
Ensino Superior. Conclui-se que se faz necessário fortalecer o processo de reflexões
sobre as estruturas curriculares nos cursos de Licenciatura em Educação Especial,
considerando as necessidades formativas para a atuação do Educador Especial no
Ensino Superior, para que, além de haver o ingresso de estudantes público-alvo nas
universidades, possa haver também o reconhecimento da importância do
profissional formado nos espaços das universidades para o desenvolvimento do
atendimento e planejamento de ações que favoreçam a aprendizagem. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO::EDUCACAO ESPECIAL | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |