dc.contributor.advisor | Aquistapasse, Lusa Rosangela Lopes | |
dc.creator | Lima, Ana Carolina Santos de | |
dc.date.accessioned | 2019-01-14T13:00:15Z | |
dc.date.available | 2019-01-14T13:00:15Z | |
dc.date.issued | 2016-06-23 | |
dc.date.submitted | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15342 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Curso de Especialização em Design de Superfície, RS, 2016. | por |
dc.description.abstract | This work aims to integrate visual impaired people with the environment around them. It was created a game inspired by Super Trunfo, a card game produced by Grow company which is based on statistical information on various subjects. With the support of the Surface Design, drawings with tactile textures and relief were created for the game in order to consider the needs of all players. The expected goal of the outcome of the drawings is that the public may feel haptically the format of Brazilian endangered animals (The theme chosen for the project development), which are represented in the game cards. The aim of working with integration and accessibility came from a concern about the existence of few specific products for people with visual impairment on the market. Throughout the research period, most of the products targeted for the blind that have been found were of individualistic character, a fact which results in lack of interaction between the visual impaired individuals and people who are able to see. For this reason, it was decided to create a game in which everyone could participate, exchanging experiences and developing the playful aspect at the same time. The choice of the Brazilian endangered animals’ theme emerged because this is a point of social interest, since it is rare the opportunity of contact with an endangered animal. In the search for results of integration and accessibility for visual impaired people, it was necessary to study about the Braille system and also about products that assist in the daily life of people with visual impairment. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Design de superfície | por |
dc.subject | Design universal | por |
dc.subject | Deficiência visual | por |
dc.subject | Acessibilidade | por |
dc.subject | Integração | por |
dc.subject | Surface design | eng |
dc.subject | Visual impairment | eng |
dc.subject | Acessibility | eng |
dc.subject | Integration | eng |
dc.title | O design de superfície na criação de um jogo universal priorizando pessoas com deficiência visual | por |
dc.title.alternative | The surface design on the creation of a universal game prioritizing people with visual impairment | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Design de Superfície | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo integrar pessoas com deficiência visual ao meio em que elas estão inseridas. Foi criado um jogo inspirado no Super Trunfo, um jogo de cartas da empresa Grow que é baseado em informações estatísticas sobre variadas assuntos. Com o auxílio do Design de Superfície, foram criados desenhos para o jogo, os quais possuem texturas táteis e relevo, contemplando as necessidades de todos os jogadores. O resultado dos desenhos objetivam que o público possa sentir, de forma tátil, o formato de animais brasileiros ameaçados de extinção (tema escolhido para o desenvolvimento do projeto), representados nas cartas do jogo. O intuito de trabalhar com integração e acessibilidade veio da preocupação relacionada à existência de poucos produtos no mercado voltados para pessoas com deficiência visual. Ao longo da pesquisa, a maioria dos produtos para cegos que foram encontrados tinham cárater individualista, fato que acarreta na falta de interação do deficiente visual com pessoas videntes. Por esse motivo, optou-se por criar um jogo em que todos pudessem participar, trocando experiências e desenvolvendo o aspecto lúdico ao mesmo tempo. A escolha do tema dos animais brasileiros ameaçados de extinção surgiu por este ser um ponto de interesse social, já que é raro o contato com um animal em extinção. Na busca por resultados de integração e acessibilidade de pessoas com deficiência visual, foi necessário estudar sobre o sistema Braille e também sobre produtos que auxiliam no cotidiano de pessoas com deficiência visual. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |