dc.contributor.advisor | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.creator | Kich, Bruna Viedo | |
dc.date.accessioned | 2019-01-17T13:21:04Z | |
dc.date.available | 2019-01-17T13:21:04Z | |
dc.date.issued | 2018-08-14 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15389 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This qualitative study is framed in a sociocultural approach, which aims to understand
if and how the term “inclusion” has assumed new senses and meanings for different
subjects in different contexts. In order to carry this out, school managers from Public
Education were interviewed to better understand how they guide their pedagogical
practices and which conceptions are involved in this process. The corpus of this
study was delimitated by three aspects: a) to be located in the mid-west region in
Santa Maria; b) to be tied to the State Board of Education and, c) to offer elementary
education. This search was performed, firstly, by a brief national public policies’
analysis in order to better understand the time and space of these changes. After
that, theoretical foundations such as Chené (2014), Delory-Momberguer (2014),
Ferraroti (2014), Josso (2004; 2012; 2014), Ricouer (1997; 2017) formed a
theoretical structure about the (auto) biographical narratives. The semi-structured
interviews were documented on audio, then, transcribed, and analyzed in a semantic
basis in order to group affinity relations, generating categories. Then, there was a
reagrupation of categories in micro unities, called common threads. The categories of
analysis were The tread over up to here, were the professionals narrate professional
and personal trajectories and Inclusion as a guide topic, in which recurrences of
definitions about what the subjects understand by the term inclusion were observed.
It was pointed out that the term inclusion is inherent to the social emergency and that
the memories about professional or personal life are implicit to the manner that the subjects justify their own actions. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Narrativas autobiográficas | por |
dc.subject | Políticas de inclusão | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | (Auto) biographical narratives | eng |
dc.subject | Inclusion policies | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.title | Narrativas de gestores de escolas públicas frente à política de inclusão escolar: um estudo de caso na região Centro-Oeste - RS | por |
dc.title.alternative | Narratives of public school management regarding the education inclusion policy: a case study in the Mid-West of - RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esse estudo qualitativo de cunho sociocultural busca compreender se e como o
termo “inclusão” vem tomando novos sentidos e significados para diferentes sujeitos
em diferentes contextos. Para isso, gestores/as da Educação Pública foram
entrevistados para melhor compreender como orientam suas práticas pedagógicas e
quais as concepções estão envolvidas nesse processo. O corpus do estudo foi
delimitado através de três aspectos; a) pertencer à região Centro-Oeste de Santa
Maria; b) estar vinculada a rede Estadual e c) ofertar o ensino fundamental. Esse
estudo foi construído, primeiramente, com uma breve análise dos documentos de
políticas públicas nacionais para melhor compreender o espaço-tempo dessas
mudanças e após, teóricos como Chené (2014), Delory-Momberguer (2014),
Ferraroti (2014), Josso (2004; 2012, 2014), Ricouer (1997, 2017) compuseram uma
estrutura teórica acerca das narrativas (auto) biográficas. As entrevistas com roteiro
em tópicos guia pré-definidos e documentadas em áudio foram transcritas e
analisadas com base semântica com intuito de agrupar relações de afinidades,
gerando categorias. Após, houve uma reagrupação das categorias em
microunidades, chamadas eixos articuladores. As categorias de análise foram O
trilhar até aqui, onde os/as profissionais narram suas trajetórias pessoais e
profissionais e Inclusão como tópico-guia, com recorrências de definições do que
esses sujeitos compreendem pelo tópico inclusão. Foi observado que a inclusão é
inerente a emergência social e que memórias de trajetórias profissionais ou pessoais
estão implícitas às maneiras de como os sujeitos justificam suas ações. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |