dc.contributor.advisor | Foletto, Denize da Silveira | |
dc.creator | Machado, Patrícia Fabiane Nanthal | |
dc.date.accessioned | 2019-01-17T14:17:50Z | |
dc.date.available | 2019-01-17T14:17:50Z | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15391 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This study has as general objective to understand the democratic management implementation process in a school located in Santa Maria. This qualitative research is a community case study (TRIVIÑOS, 1994), in which three people have been interviewed based on a questionnaire, listing open-ended questions. This research is based on Victor Paro (2017 and 2016), Heloisa Lück (2000), Chiavenato (2010), and, Libâneo (2012). As results, the analysis on the democratic management implementation process has showed that putting that into practice has been a challenge because this process is still something to be thoroughly achieved. There is a prospect of no longer being in management system, but it is certain that the democratic management transformations have not practically been assimilated it yet. The school administration bases have been questioned and put in suspicion; however, their political-pedagogical consequences persist. There is a discourse change, but little of it has reached the practice yet. Therefore, it is concluded that school democratic management occurs through the community participation, and it is related to the sharing power in decisions making, independent of the functions the people involved carry out. In order to do so, it is necessary to overcome local and legal problems, as well as to promote concrete joint actions that strengthens teaching-learning process and autonomy. This study, thus, launches itself as a way to construct an educational project based on the collective work of constant reflection. A paradigm shift is fundamental in the school context in order to the democratic management model becomes effective in a creative and emancipatory culture. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Cultura | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Culture | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | O processo de implementação da gestão democrática sob diferentes olhares: um estudo de caso numa escola do município de Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | The democratic management implementation process under different perspectives: a case study conducted in a school located in Santa Maria/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como objetivo geral compreender o processo de implementação da gestão democrática numa escola do município de Santa Maria/RS. Trata-se de uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso de uma comunidade (TRIVIÑOS, 1994) em que se entrevistou três sujeitos por meio de questionário aberto. Para fundamentar o trabalho optou-se pelos autores Vitor Paro (2006, 2016), Heloisa Lück (2008), Chiavenato (2010) e Libâneo (2012). Como resultado, a análise realizada sobre o processo de implementação da gestão democrática na escola pesquisada, evidenciou que a mesma se constitui como um desafio, pois ainda é algo a ser conquistado em sua totalidade. Há uma perspectiva de não mais estar numa lógica de administração, mas é certo que ainda não foram assimiladas as transformações da gestão democrática na prática. As premissas da administração escolar estão sendo questionadas e postas em suspeição, mas as suas consequências político-pedagógicas ainda perduram. Há uma mudança no discurso, mas que pouco alcançou a prática. Assim, conclui-se que uma gestão democrática na escola se dá por meio da participação da comunidade e está relacionada com a partilha do poder na tomada de decisões, independente das funções que os envolvidos exerçam. Para tanto, é preciso superar as dificuldades locais e legais, bem como propiciar uma ação conjunta concreta, que vise o ensino-aprendizagem e o fortalecimento da autonomia. Lança-se como caminho a construção de um projeto educacional fundamentado num trabalho coletivo de reflexão constante. Uma mudança de paradigma se torna fundamental no contexto da escola para que o modelo de gestão democrática se efetive numa cultura criativa e emancipatória. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |