dc.contributor.advisor | Dias, Adriele Delgado | |
dc.creator | Gomes, Lara Simone Vizzoto | |
dc.date.accessioned | 2019-01-18T14:34:52Z | |
dc.date.available | 2019-01-18T14:34:52Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15405 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present study analyzes how managers can help faculty in the face of school inclusion. The locus of our research is the management team and teachers of two schools, one is the Educational Cooperative of Early Childhood Education and Elementary School, located in the city of Espumoso and the other Municipal School of Early Childhood Education, located in the city of Lagoa dos Três Cantos, both in the state of Rio Grande do Sul. It was based on bibliographical surveys such as Libane, Lück, Mantoan, Paro, Sassaki, Souza and Dalberio. The specific objectives of this study were to analyze how managers guide the teaching staff towards inclusion, the performance of the manager towards inclusion and verify the positive and / or negative results of this work. The methodology of the research was qualitative, using a case study to reach the proposed objectives. With the accomplishment of this research, it was possible to understand the importance of the orientation of the managers in the construction of an inclusive school that meets the needs of the included student, as well as gives the support to the teacher to develop his work. Faced with this, we conclude that schools are moving slowly in this process of inclusion and, even receiving the support of managers, the difficulties are still numerous. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestores | por |
dc.subject | Corpo docente | por |
dc.subject | Inclusão | por |
dc.subject | Managers | eng |
dc.subject | Faculty | eng |
dc.title | Inclusão escolar: desafios dos gestores na orientação docente | por |
dc.title.alternative | School inclusion: challenges of managers in teacher orientation | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho analisa como os gestores podem auxiliar o corpo docente diante da inclusão escolar. O lócus de nossa pesquisa é a equipe diretiva e professores de duas escolas, uma é a Cooperativa Educacional de Educação Infantil e Ensino Fundamental, localizada na cidade de Espumoso e a outra Escola Municipal de Educação Infantil, localizada na cidade de Lagoa dos Três Cantos, ambas no Estado do Rio Grande do Sul. A mesma foi baseada em levantamentos bibliográficos como Libâneo, Lück, Mantoan, Paro, Sassaki, Souza e Dalberio Tendo como objetivos específicos, analisar de que forma os gestores orientam o corpo docente diante a inclusão, constatar a atuação do gestor frente à inclusão e verificar os resultados positivos e/ou negativos desse trabalho. A metodologia da pesquisa foi de cunho qualitativo, utilizando estudo de caso para alcançar os objetivos propostos. Com a realização dessa pesquisa, foi possível compreender a importância da orientação dos gestores na construção de uma escola inclusiva que atenda às necessidades do aluno incluído, bem como dá o suporte para o docente desenvolver seu trabalho. Frente a isso, concluímos que as escolas estão caminhando lentamente nesse processo de inclusão e, mesmo recebendo o apoio dos gestores, as dificuldades ainda são inúmeras. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |