dc.contributor.advisor | Cezar, Taise Tadielo | |
dc.creator | Escobar, Taise Acunha | |
dc.date.accessioned | 2019-01-28T15:00:31Z | |
dc.date.available | 2019-01-28T15:00:31Z | |
dc.date.issued | 2018-11-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15465 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018 | por |
dc.description.abstract | This monograph documents the research and analysis of the elaboration of Pedagogical Projects of two schools of Early Childhood Education in the city of Uruguaiana, RS, bringing references that address and historicize issues involved in this environment such as School Management, Democratic Management and by implication the Pedagogical Project, which is valid as a curriculum for Early Childhood Education. Within these issues the topic of health was deepened, whether or not it was present in this school document, which is defined by the identity of a school. The qualitative research had the purpose of documentary analysis of the Pedagogical Projects, of the schools located in different neighborhoods and of social vulnerability of the city. Objective of the relationship and knowledge of how these projects approach and concretizes actions on health for its students considering that both attend children in need and of social and health risks. The analysis was carried out with the documentation arranged by the directions of the schools. The research was based on the referential of the disciplines of the specialization, in the light of authors authors on the subject, also were made searches in platform if electronic journals of the area of education, infantile education and health. The guidelines and laws also guided the studies, contributing to the formation of writings on and researches of the subject in question, that directly in the researches was little found but rather quite fragmented in several articles. It was proposed to analyze the documents of the schools also to make possible a comparative of approaches between school X and school Y, still finding gaps in the assembly of the document as a whole and also in the issue of the approach of actions for the promotion of health. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Saúde | por |
dc.subject | Projeto pedagógico | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Child education | eng |
dc.subject | Health | eng |
dc.subject | Pedagogical project | eng |
dc.title | Abordagens e relações da gestão escolar sobre saúde no projeto pedagógico de escolas municipais de Uruguaiana- RS | por |
dc.title.alternative | Approaches and relationships of school management on health in the pedagogical project of Uruguaiana - RS municipal schools | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | A presente monografia documenta a pesquisa e análise da elaboração de Projetos Pedagógicos de duas escolas de Educação Infantil da cidade de Uruguaiana- RS, trazendo referenciais que abordam e historicizam questões envolvidas neste entorno como a Gestão Escolar, a Gestão Democrática e por implicação o Projeto Pedagógico, que é válido como currículo para a Educação Infantil. Dentro destas questões foi aprofundado o tema da saúde, se este mesmo estava ou não presente neste documento escolar, que se define por identidade de uma escola. A pesquisa qualitativa teve por finalidade análise documental dos Projetos Pedagógicos, das escolas situadas em bairros distintos e de vulnerabilidade social da cidade. Objetivando a relação e conhecimento de como estes projetos abordam e concretizam ações sobre saúde para seus alunos tendo em vista que ambas atendem crianças carentes e de riscos sociais e de saúde. A análise foi realizada com a documentação disposta pelas direções das escolas. A pesquisa foi baseada no referencial das disciplinasda especialização, a luz de autores pesquisadores sobre o assunto, também se realizou procuras em plataforma se revistas eletrônicas da área da educação, educação infantil e saúde. As diretrizes e leis também nortearam os estudos, contribuindo para a formação de escritas sobre e pesquisas do tema em questão, que diretamente nas pesquisas foi pouco encontrado mas sim bastante fragmentado em vários artigos. Se propôs ao analisar os documentos das escolas viabilizar também um comparativo de abordagens entra a escola X e a escola Y, encontrando ainda lacunas na montagem do documento como um todo e também na questão da abordagem de ações para a promoção da saúde. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |