dc.contributor.advisor | Pereira, Sueli Menezes | |
dc.creator | Otazú, Everton da Silva | |
dc.date.accessioned | 2019-01-29T13:13:47Z | |
dc.date.available | 2019-01-29T13:13:47Z | |
dc.date.issued | 2018-06-30 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15473 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work carried out an analysis of the works of conclusion of course of
distance specialization in educational management (2013 - 2016), in order to identify
how the democratic management of education is portrayed in these researches. To
this end, we used as methodology of the discursive textual analysis of content
(MORAES, 2003), and we arrived at a number of sixty works that dealt with the theme.
After a thorough interpretation and discussion about these works, we come to the
understanding that Democratic Management occurs in the minority of cases and that
faces difficulties of participation, dialogue and autonomy to achieve universality. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Gestores | por |
dc.subject | Autonomia | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Managers | eng |
dc.subject | Autonomy | eng |
dc.title | Gestão democrática em pauta: reflexões através dos trabalhos de conclusão de curso em gestão educacional EaD da UFSM (2013-2016) | por |
dc.title.alternative | Democratic management in a guideline: reflections through the course conclusion works in educational management EaD of UFSM (2013-2016) | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de São Lourenço do Sul, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho realizou uma análise dos trabalhos de conclusão de curso da
especialização à distância em gestão educacional (2013 - 2016), com vista a
identificar como a gestão democrática da educação é retratada nessas pesquisas.
Para este fim, utilizamos como metodologia da analise textual discursiva de conteúdo
(MORAES, 2003), e chegamos a um número de sessenta trabalhos que versavam
sobre o tema. Após uma minuciosa intepretação e discussão acerca dessas obras,
chegamos ao entendimento que a Gestão Democrática ocorre na minoria dos casos
e que enfrenta dificuldade de participação, diálogo e autonomia para que alcance a
universalidade. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |