dc.contributor.advisor | Souza, Maristela da Silva | |
dc.creator | Scapin, Gislei José | |
dc.date.accessioned | 2019-01-29T13:58:40Z | |
dc.date.available | 2019-01-29T13:58:40Z | |
dc.date.issued | 2018-12-20 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15476 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desportos, Curso de Especialização em Educação Física Escolar, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | When we elaborate this monograph, we draw a dialog between the Public School, in its capitalist form, and the Physical Education. We aim to understand the function of Physical Education in the basic formation of students that constituted the bases of (re)production of capital in the course of development of Brazilian society. Therefore, we draw a methodological path that followed a theoretical and methodological investigation, ruled in the Marxist philosophy – theory of historical materialism – by dialectical method. Our theoretical construction followed two moments. In the first, we treat about the function and organization of the conjuncture of education and the Brazilian public school in the historical movement. In the second, we situate the Physical Education place in this context, presenting and understanding the role of the pedagogical treatment in Body Culture in the schooling process and basic formation of students to provide continuity to the capital (re)production. In the final considerations, we pondered the role of schooled knowledge of the Physical Education in the basic formation of students for the capital (re)production, was linked to a historical project of society lined by bourgeois ideological principles, in which demanded too much attention in the care with the body education and, with the historical movement and with the changes in the world of work, was becoming supporting in the instrumentalization required to the capitalist mode of production, because had limited the access to Body Culture by virtue of the limits desired to the productive force. Lastly, the Public School and Physical Education composes a social totality, relate to the whole in the form of adequacy and mediation to the demands of capital. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação física escolar | por |
dc.subject | Escola pública | por |
dc.subject | Formação básica | por |
dc.subject | Capital | por |
dc.subject | School physical education | eng |
dc.subject | Public school | eng |
dc.subject | Basic formation | eng |
dc.title | Educação Física e escola pública: trato pedagógico na formação básica para (re)produção do capital | por |
dc.title.alternative | Physical Education and pubic school: Pedagogical treatment in basic formation for (re)production of capital | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Física Escolar | por |
dc.description.resumo | Ao elaborarmos a presente monografia, traçamos um diálogo entre a Escola Pública, na sua forma capitalista, e a Educação Física. Objetivamos compreender a função da Educação Física na formação básica dos educandos que constituíram as bases de (re)produção do capital no curso do desenvolvimento da sociedade brasileira. Para tanto, traçamos um caminho metodológico que seguiu uma investigação teórica e bibliográfica, pautada na filosofia marxista - teoria do materialismo histórico - pelo método dialético. Nossa construção teórica seguiu dois momentos. No primeiro, tratamos sobre a função e organização da conjuntura da educação e da escola pública brasileira no movimento histórico; no segundo, situamos o lugar da Educação Física neste contexto, apresentando e compreendendo a função do trato pedagógico da Cultura Corporal no processo de escolarização e formação básica dos educandos para dar continuidade à (re)produção do capital. Nas considerações finais, ponderamos que a função do conhecimento escolarizado da Educação Física na formação básica dos educandos para (re)produção do capital esteve atrelada à um projeto histórico de sociedade pautado por princípios ideológicos burgueses, na qual demandou uma demasiada atenção no cuidado com a educação do corpo e, com o movimento histórico e com as mudanças no mundo do trabalho, foi tornando-se coadjuvante na instrumentalização necessária ao modo de produção capitalista, pois limitou o acesso a Cultura Corporal em virtude dos limites desejados à força produtiva. Por fim, a Escola Pública e Educação Física compõem uma totalidade social, relacionam-se com o todo na forma de adequação e mediação às demandas do capital. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |