dc.contributor.advisor | Bandeira, Belkis Souza | |
dc.creator | Ruppenthal, Raquel | |
dc.date.accessioned | 2019-01-30T09:49:03Z | |
dc.date.available | 2019-01-30T09:49:03Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15479 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The educational process aims at the integral formation of individuals for participation in life in society. In this sense, classroom management, which encompasses all activities of planning, implementation, evaluation can contribute to the implementation of a culture of participation in school management. Concepts concerning the purpose of evaluation range from measuring and quantifying learning to a cognitive instrument of emancipation of the individual. Thus the present work aims to know the perceptions of 8th and 9th grade elementary school students about the evaluation. For this, a questionnaire with four questions was used, answered by 44 students, which was applied during part of the class period and later, the answers were transcribed and analyzed according to Content Analysis (BARDIN, 2011). The results point out that for the students the evaluation presents itself as an instrument to verify the learning, the knowledge and the capacities, which represents a traditional conception. Few were the answers that indicated the evaluation as a diagnostic tool or strategy to regulate the own development, which would be a conception next to the emancipatory evaluation. The main evaluative resource mentioned by most students is evidence, while self-assessment was not mentioned. It is pointed out as perspectives the possibility of implementing evaluative activities from a perspective of autonomy, as well as the need to approach the subject together with the initial and continued formation of teachers. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Ensino fundamental | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Evaluation | eng |
dc.subject | Elementary school | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.title | Percepções sobre a avaliação: um estudo de caso com alunos de 8° e 9° anos do ensino fundamental em uma escola pública de Ibirubá - RS | por |
dc.title.alternative | Perceptions on evaluation: a case study with 8th and 9th years of fundamental education in a public school of Ibirubá - RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O processo educativo almeja a formação integral dos indivíduos para a participação na vida em sociedade. Nesse sentido, a gestão da sala de aula, que compreende todas as atividades de planejamento, implementação, da avaliação podem contribuir para a efetivação de uma cultura de participação na gestão escolar. As concepções relativas a finalidade da avaliação vão desde medir e quantificar a aprendizagem até um instrumento cognitivo de emancipação do indivíduo. Assim o presente trabalho objetiva conhecer as percepções de alunos de 8° e 9° anos do Ensino Fundamental sobre a avaliação. Para tanto, utilizou-se de um questionário com quatro perguntas, respondido por 44 estudantes que foi aplicado durante parte do período de aula e posteriormente, as respostas foram transcritas e analisadas conforme Análise de Conteúdo (BARDIN, 2011). Os resultados apontam que para os alunos a avaliação apresenta-se como um instrumento para verificar a aprendizagem, o conhecimento e as capacidades, o que representa uma concepção tradicional. Poucas foram as respostas que indicaram a avaliação como uma ferramenta de diagnóstico ou estratégia para regular o próprio desenvolvimento, o que seria uma concepção próxima a avaliação emancipatória. O principal recurso avaliativo mencionado pela maioria dos estudantes são as provas, enquanto a autoavaliação não foi mencionada. Apontam-se como perspectivas a possibilidade de implementar atividades avaliativas sob uma perspectiva de autonomia, bem como a necessidade de abordar a temática junto a formação inicial e continuada de professores. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |