dc.contributor.advisor | Vedoin, Andreia | |
dc.creator | Rodriguez, Karla Valéria da Costa | |
dc.date.accessioned | 2019-01-31T14:27:17Z | |
dc.date.available | 2019-01-31T14:27:17Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15503 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This work discusses the democratic management and the political-pedagogical project, with the central objective of analyzing how the process of re-elaboration of the Political Pedagogical Project has taken place, verifying to what extent the school management favored the democratic construction of this process in a unit of education. The research was carried out in a municipal public school in Alegrete - RS, and was developed through a case study, with PPP analysis and interviews involving the members of the School Council. The work consisted of two parts: the first consists of a literary review addressing the historicity of School Management and the various aspects of democratic management around the Political-Pedagogical Project. The second part consists of presenting the results of a case study. The research revealed that in the school studied PPP is elaborated collectively and there is an active participation of the school community in the management processes. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar democrática | por |
dc.subject | PPP (Projeto político-pedagógico) | por |
dc.subject | Construção coletiva | por |
dc.subject | Democratic school management | eng |
dc.subject | Pedagogical political project | eng |
dc.subject | Collective construction | eng |
dc.title | Gestão escolar democrática: perspectivas e possibilidades | por |
dc.title.alternative | Democratic school management: perspectives and possibilities | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Santana do Livramento, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho discute acerca da gestão escolar democrática e do projeto político-pedagógico de uma escola. Tendo como objetivo central analisar como se deu o processo de re (elaboração) do Projeto Político Pedagógico, verificando em que medida a gestão da escola favoreceu a construção democrática desse processo. A pesquisa foi realizada em uma escola pública municipal de Alegrete – RS, sendo desenvolvida por meio de um estudo de caso, com análise do PPP e aplicação de entrevistas envolvendo os componentes do Conselho Escolar. O trabalho constituiu-se de duas partes: a primeira consiste em uma revisão literária abordando a historicidade da administração/ gestão escolar e os diversos aspectos da gestão democrática a cerca do Projeto Político-Pedagógico. A segunda parte consiste na apresentação dos resultados do estudo de caso. A pesquisa revelou que na escola estudada o PPP é elaborado de forma coletiva e existe uma participação ativa da comunidade escolar nos processos de gestão. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |