dc.contributor.advisor | Hennicka, Micheli Daiani | |
dc.creator | Rosa, Diana da | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T11:40:29Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T11:40:29Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15578 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present paperwork has as theme: the importance of the Family participation at school. In addition, as objective to analyze in what way the social context of the families of the students of the School of Special Education influences at the performance of the participation in the school environment. As methodology it was used a qualitative and quantitative approach, as rather research a case study, having as case a school of special education. The investigation occurred in an isolated area, using as unique unit of interest the search of an hypothesis or theory previously explained, assessing results that sign how the social situation of the students „families of the researched school relates itself with the lack or small active participation at the school. Being necessary to these benchmarking the documentary data collection, the students „school enrollment, and questionary with the school manager. In this process was verified that the participation of the family is not frequent, it occurs in a passive way, generally by the same families. Situation that evidences data of the low index of schooling of the investigated families. However, the scholar group makes available spaces and moments for the participation of the families, conscious that a child´s family with special needs is also a special family. The school managing works in the interpersonal relation, in the improvement of the organization and working period of the scholar space, seeking a good progress of the participative democratic managing | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Família | por |
dc.subject | Scholar managing | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Family | eng |
dc.title | A importância da participação da família numa escola de educação especial de Três Passos/RS | por |
dc.title.alternative | The importance of the family participation in a school of special education in Três Passos/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho tem como temática: a importância da participação da família na escola. E como objetivo analisar de que forma o contexto social das famílias dos discentes da Escola de Educação Especial pesquisada influencia no desempenho da participação no ambiente escolar. Como metodologia usou-se uma abordagem qualitativa e quantitativa, como tipo de pesquisa um estudo de caso, tendo como caso uma escola de educação especial. A investigação ocorreu em campo isolado, utilizando como única unidade de interesse a busca de uma hipótese ou teoria previamente explicitada, aferindo resultados que sinalizam em que medida a situação social da família dos discentes da Escola pesquisada se relaciona com a falta ou baixa participação ativa na escola. Sendo necessário para esses aferimentos a coleta de dados documentais, as matrículas dos discentes, e questionário com a gestora da instituição. Neste processo verificou-se que a participação das famílias não é assídua, ocorre de forma passiva, geralmente por parte das mesmas famílias. Situação que evidencia dados do baixo índice de escolaridade das famílias investigadas. Contudo a equipe escolar disponibiliza espaços e momentos para a participação das famílias, cientes de que a família de uma criança com necessidade especial também é uma família especial. A Gestão escolar trabalha na relação interpessoal, na melhoria da organização e funcionamento do espaço escolar, buscando o bom andamento da gestão democrática participativa. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |