dc.contributor.advisor | Martinez, Lucas da Silva | |
dc.creator | Fontaniva, Luciana Setti | |
dc.date.accessioned | 2019-02-08T14:07:16Z | |
dc.date.available | 2019-02-08T14:07:16Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15582 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | This monograph is linked to the Specialization Course in Educational Management by the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) and its theme is educational orientation and democratic management. The general objective of the research is to understand the role of the educational counselor in the school, in the context of democratic school management. The research has as methodology the qualitative approach based on Marconi and Lakatos (2003), through an interview with an educational counselor of the municipality of Tenente Portela/RS. The theoretical basis is based on two themes: democratic management, based on Lück (1997, 2006, 2010), Libâneo (2013), Azevedo (2006) among others; and educational guidance, based on Grinspun (2003), Conceição (2010), Placco (1994) and others. It was visualized through bibliographic research and the interview to the educational counselor that its attributions are: to establish relationships - personal and interpersonal - between teachers, parents, students and school community, through participative management; make use of diversified strategies and actions, always showing the proposed objectives; establish a relationship between teacher/student/family; contribute to the transformations permeating the construction of knowledge; creating strategies for the mobilization of individual and collective knowledge in favor of a quality of teaching. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Orientador educacional | por |
dc.subject | Relação entre professor/aluno/família | por |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Educational counselor | eng |
dc.subject | Relationship between teacher/student/family | eng |
dc.title | O orientador educacional no contexto da gestão democrática em Tenente Portela/RS | por |
dc.title.alternative | The educational counselor and democratic management in Tenente Portela/RS | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Três Passos, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Essa monografia vincula-se ao Curso de Especialização em Gestão educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) e tem como tema a orientação educacional e a gestão democrática. O objetivo geral da pesquisa é compreender o papel do orientador educacional na escola, no contexto da gestão escolar democrática. A pesquisa tem por metodologia a abordagem qualitativa com base em Marconi e Lakatos (2003), através de entrevista com uma orientadora educacional do município de Tenente Portela/RS. A fundamentação teórica guia-se a partir de dois temas: gestão democrática, com base em Lück (1997, 2006, 2010), Libâneo (2013), Azevedo (2006) entre outros; e orientação educacional, baseado em Grinspun (2003), Conceição (2010), Placco (1994) e outros. Visualizou-se através da pesquisa bibliográfica e da entrevista ao orientador educacional que suas atribuições são: estabelecer relações – pessoais e interpessoais – entre professores, pais, alunos e comunidade escolar, através da gestão participativa; fazer uso de estratégias e de ações diversificadas, evidenciando sempre os objetivos propostos; estabelecer um vínculo de relação entre professor/aluno/família; contribuir para as transformações permeando a construção do conhecimento; criando estratégias para a mobilização do saber individual e coletivo em prol de uma qualidade de ensino. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |