dc.contributor.advisor | Cancian, Viviane Ache | |
dc.creator | Conceição, Elizete de Fatima Veiga da | |
dc.date.accessioned | 2019-02-11T12:18:45Z | |
dc.date.available | 2019-02-11T12:18:45Z | |
dc.date.issued | 2018-12-01 | |
dc.date.submitted | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15590 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2018. | por |
dc.description.abstract | The present work of the Educational Management Course is the result of a research
carried out in three public schools of the Municipal network of Santa Maria, RS.
Currently, the development of digital literacy appears as necessary in educational
contexts, because
we entered the digital age. Managers play an important role in the inclusion of digital
literacy in schools, as it can also from them the viability to use digital technologies in the classroom by teachers. For this, the general objective of the study was to
determine whether managers (in) enable working with digital literacy in basic
education, which is accompanied by the following specific objectives: study the digital
literacy in the school context; investigate how school managers (in) enable the
inclusion of digital literacy in the school context; analyze the demands caused the
school managers for digital literacy in the school context. This research is
characterized as a qualitative descriptive research. For data collection was used as
an instrument the application of questionnaires to managers of public schools in the
municipality of Santa Maria, RS. The research data were analyzed according to the
technique of content analysis proposed by Bardin (2016). These reflections start from
the theories of Bonilla and Pretto (2011), Buckinghan (2010), Gabriel (2013), Mota
(2014), Paro (1997), Nusbaum (2015) and Gomez (2015). The conclusion is that not
always the school with better conditions, which has the best computer lab is the one
that will provide the inclusion of digital literacy, therefore, depends on the will and
viability of all, as well as gestating on public policy for education by public managers. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Letramento digital | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Inclusão digital | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Digital literacy | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Digital inclusion | eng |
dc.title | A gestão democrática e a inclusão do letramento digital nos contextos educacionais | por |
dc.title.alternative | Democratic management and the inclusion of digital lettering in the educational contexts | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Sobradinho, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho do Curso de Gestão Educacional é resultado de uma pesquisa
realizada em três escolas públicas da rede Municipal de Santa Maria, RS. Na
atualidade, o desenvolvimento do letramento digital aparece como necessário nos
contextos educacionais, pois, estamos inseridos na era digital. Os gestores
desempenham papel importante na inclusão do letramento digital nas escolas, pois,
também pode partir deles a viabilização para uso das tecnologias digitais em sala de
aula pelos professores. Para tal, o objetivo geral do estudo foi verificar se os
gestores (in)viabilizam o trabalho com o letramento digital na Educação Básica, o
qual vem acompanhado dos seguintes objetivos específicos: estudar o letramento
digital no contexto da escola; investigar como os gestores escolares (in)viabilizam a
inclusão do letramento digital no contexto da escola; analisar as demandas
ocasionadas aos gestores escolares pelo letramento digital no contexto da escola. A
referida pesquisa caracteriza-se como uma pesquisa qualitativa descritiva. Para a
coleta de dados utilizou-se como instrumento a aplicação de questionários junto a
gestores de escolas públicas no município de Santa Maria, RS. Os dados da
pesquisa foram analisados conforme a técnica de análise de conteúdo proposta por
Bardin (2016). Tais reflexões partem das teorias de: Bonilla e Pretto (2011),
Buckinghan (2010), Gabriel (2013), Mota (2014), Paro (1997), Nusbaum (2015) e
Gomez (2015). Conclui-se que nem sempre a escola com melhores condições, que
possui o melhor laboratório de informática é a que irá proporcionar a inclusão do
letramento digital, pois, depende do querer e da viabilização de todos, bem como do
gestar sobre as políticas públicas para a educação por parte dos gestores públicos. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |