dc.creator | Pinto, Guilherme dos Santos | |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T12:29:46Z | |
dc.date.available | 2019-02-12T12:29:46Z | |
dc.date.issued | 2018-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15611 | |
dc.description.abstract | The theme "Evaluation in philosophy" covered several moments of my academic
trajectory and, in view of its relevance to teaching philosophy, motivated this master's
research. This study was developed in the Postgraduate Program in Education of
UFSM, based on the Line of Research School Practices and Public Policies
(LP2).With this study we aim to identify and problematize conceptions and practices
of evaluation of philosophy teachers; describe the different conceptions of evaluation
produced in the area of education; present the theoretical and legal contributions on
evaluation in philosophy; identify and problematize the daily confrontations of
philosophy teachers in the evaluation processes; and to understand and
problematize the way that philosophy teachers evaluate the philosophical skills of
their students. The research was developed based on a philosophical study, which is
understood as a problematizing study, having as support the authors dedicated to the
theme of philosophy teaching: Lidia Maria Rodrigo (2009); Alejandro Cerletti (2009);
Renata Aspis and Silvio Gallo (2009); Silvio Gallo (2008; 2012); Walter Kohan (2008)
and Guillermo Obiols (2002). The materiality of the research were semi-structured
interviews, developed with philosophy teachers from four (4) public high schools in
Santa Maria. The criterion of choice was the highest average number of students per
class in the city. The data produced from the interviews were grouped into preestablished
categories: teaching methodologies; philosophical skills; teaching and
learning in philosophy; evaluation concepts (with the subcategory: the evaluation
feedback); and difficulties to evaluate in philosophy. As results we indicate that the
teachers interviewed have a great difficulty to talk about evaluation and about the
philosophical skills they develop. Of the four (4) teachers interviewed, three (3)
evaluate in line with the conception of philosophy teaching that they have and seek to
accomplish in their classes. Thus, it is concluded that the results are very relevant
and that the theme needs to be increasingly explored, in order to deepen and signal
other reflections. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Filosofia | por |
dc.subject | Concepções | por |
dc.subject | Ensino médio | por |
dc.subject | Evaluation | eng |
dc.subject | Philosophy | eng |
dc.subject | Conceptions | eng |
dc.subject | High school | eng |
dc.title | Avaliação em filosofia: um estudo sobre concepções e práticas de professores | por |
dc.title.alternative | Evaluation in philosophy: a study on conceptions and practices of teachers | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O tema “Avaliação em filosofia” percorreu diversos momentos da minha trajetória
acadêmica e, em vista da sua relevância para o ensino de filosofia, motivou esta
pesquisa de mestrado. O referido estudo foi desenvolvido no Programa de Pós
Graduação em Educação da UFSM, com base na Linha de Pesquisa Práticas
Escolares e Políticas Públicas (LP2). Com este estudo objetivamos identificar e
problematizar concepções e práticas de avaliação de professores de filosofia;
descrever as diferentes concepções de avaliação produzidas na área da educação;
apresentar os aportes teóricos e legais sobre avaliação em filosofia; identificar e
problematizar os enfrentamentos cotidianos de professores de filosofia nos
processos de avaliação; e compreender e problematizar o modo como os
professores de filosofia avaliam as habilidades filosóficas de seus alunos. A
pesquisa foi desenvolvida com base num estudo filosófico, o qual se compreende
como um estudo problematizador, tendo por sustentação os autores dedicados ao
tema do ensino de filosofia: Lidia Maria Rodrigo (2009); Alejandro Cerletti (2009);
Renata Aspis e Silvio Gallo (2009); Silvio Gallo (2008; 2012); Walter Kohan (2008) e
Guillermo Obiols (2002). A materialidade da investigação foram entrevistas
semiestruturadas, desenvolvidas com professores de filosofia de quatro (4) escolas
públicas de ensino médio de Santa Maria. O critério de escolha foi a maior média de
alunos por turma na cidade. Os dados produzidos a partir das entrevistas foram
agrupados em categorias pré-estabelecidas: metodologias de ensino; habilidades
filosóficas; ensino e aprendizagem de filosofia; concepções de avaliação (com a
subcategoria: o feedback avaliativo); e dificuldades para avaliar em Filosofia. Como
resultados indicamos que os professores entrevistados tem uma grande dificuldade
de falar sobre avaliação e sobre habilidades filosóficas que desenvolvem. Dos
quatro (4) professores entrevistados, três (3) avaliam em consonância com a
concepção de ensino de filosofia que têm e buscam realizar em suas aulas. Assim,
conclui-se que os resultados são bastante relevantes e que a temática necessita ser
cada vez mais explorada, com o propósito de aprofundar e sinalizar outras reflexões. | por |
dc.contributor.advisor1 | Tomazetti, Elisete Medianeira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3942924352722374 | por |
dc.contributor.referee1 | Salva, Sueli | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8144640957398714 | por |
dc.contributor.referee2 | Mendonça, Samuel | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/6369572439782922 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2466333390925995 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |