dc.contributor.advisor | Meurer, Ane Carine | |
dc.creator | Dornelles, Luciane de Souza | |
dc.date.accessioned | 2016-05-02T15:54:23Z | |
dc.date.available | 2016-05-02T15:54:23Z | |
dc.date.issued | 2008-01 | |
dc.date.submitted | 2008 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/1572 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2008. | por |
dc.description.abstract | This paper entitled “Teaching Knowledge: The Trajectory of a Children
Education Teacher” is linked to the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), to
the Specialization Course in Educational Management at the survey line
Management of Educational Organization. The presented work is a retrospect of the
lived route since the Elementary School until the University, interlinked by situations
considered relevant at the professional choice. This reflection passes lived
experiences in Elementary School, High School and at the University (Pedagogy and
Specialization course) in decisive moments at the construction of the author’s
profession. Two important moments are highlighted at her self-education: firstly as a
scholar at PROLICEN – Undergraduate Course Program, at the “Integrated Project of
Working with Teachers and Students from Itinerant Schools from the Landless Rural
Workers Movement” and at the “Alternative Project of Children Education”, situated in
an outskirts in the Municipality of Santa Maria. The objectives that have boosted the
author during the years of development of this work are related to: reflecting about
teaching knowledge in relation to the carried out experiences in the differentiated
spaces-time; rethinking how the life’s trajectory reverberates in teaching practice;
visualizing how the Democratic Management process develops itself in the
Alternative Project of Children Education. Believing that the lived experiences since
the initial period of the educational process are present in the teacher’s life and,
understanding that the remember practice gives the possibility of interaction between
past and present, it was chosen the Biographical Method of Life Histories –
autobiographical by considering more appropriate to work with memory. It was tried
to establish a relation of this practice with the approached authors at the theoretical
landmark. It was understood that the whole process of education reverberates at the
pedagogical practice of a teacher; however, the University is an important space-time
to contribute with this resumption and to propose experiences that promise to social
transformation. In this proposal of remembering it was possible to rethink, to retake
this way, being able to transform the teaching practice in an aware and reflective
process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Saberes docentes | por |
dc.subject | Autoformação | por |
dc.subject | Transformação | por |
dc.title | Saberes docentes: a trajetória de uma professora de educação infantil | por |
dc.title.alternative | Teaching knowledge: the trajectory of a children education teacher | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil. | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta monografia intitulada “Saberes Docentes: A Trajetória de uma
Professora de Educação Infantil” está vinculada a Universidade Federal de Santa
Maria (UFSM), ao curso de Especialização em Gestão Educacional na linha de
pesquisa Gestão da Organização Escolar. O trabalho ora apresentado configura-se
em uma retomada do percurso vivido desde o ensino fundamental até a
Universidade, entrelaçado por situações consideradas relevantes na escolha
profissional. Essa reflexão perpassa experiências vivenciadas no Ensino
Fundamental, Médio e na Universidade (curso de Pedagogia e Especialização) em
momentos decisivos na construção da profissionalidade da autora. Salienta-se dois
momentos importantes na sua autoformacão: primeiramente como bolsista do
PROLICEN – Programa de Licenciaturas, no “Projeto Integrado de Trabalho com
Professores e Alunos das Escolas Itinerantes do Movimento dos Trabalhadores
Rurais Sem Terra; e no Projeto Alternativo de Educação Infantil, situado em uma
região periférica do Município de Santa Maria. Os objetivos que impulsionaram a
autora no decorrer dos anos de desenvolvimento deste trabalho relacionam-se a:
refletir sobre os saberes docentes frente as experiências realizadas nos espaçostempos
diferenciados; repensar como a trajetória de vida repercute na pratica
docente; visualizar como se desenvolve o processo de Gestão Democrática no
Projeto Alternativo de Educação Infantil. Acreditando que as experiências vividas
desde o período inicial do processo educacional estão presentes na vida do
professor e, compreendendo que a prática rememorativa possibilita a interação entre
o passado e o presente, elegeu-se o Método Biográfico Histórias de Vida –
autobiográfico por considerá-lo mais apropriado para o trabalho com a memória.
Procurou-se estabelecer uma relação dessa prática com os autores abordados no
marco teórico. Compreendeu-se que todo o processo de formação repercute na
prática pedagógica de um professor, no entanto, a Universidade é um espaço-tempo
importante para contribuir com essa retomada e propor experiências que se
comprometam com a transformação social. Nesta proposta de rememorização foi
possível repensar, reapropriar-se desta caminhada, capaz de transformar a prática
docente em um processo reflexivo e consciente. | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |