dc.creator | Porto, Luiz Eduardo Silva | |
dc.date.accessioned | 2019-03-01T18:16:19Z | |
dc.date.available | 2019-03-01T18:16:19Z | |
dc.date.issued | 2018-07-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/15833 | |
dc.description.abstract | In this dissertation, we present a work proposal - based on Information and Communication Technologies (TIC) - for parallel recovery studies (RP) in the contents of thermodynamics in Integrated High School regularly offered at the Farroupilha Federal Institute, Panambi campus (IFFar). This work arises from a classroom demand of the author of this text, which acts as regent teacher at IFFar and is related to aspects of didactic practice in physics classes and in PR studies. In this sense, we seek to reflect on our own practice in search of transformation and improvement. We present a set of didactic activities (AD) to be tested in RP studies, using the Graxaim/Virtual Laboratory of Thermodynamics (Graxaim/LVT) as a computational didactic resource. The AD set was tested in the period from May to November 2017 in classes where the author is a regent teacher. We sought to understand the potential of a didactic resource in physics classes and to analyze the Graxaim/LVT as a resource to be incorporated into regular physics classes. From the analysis of the class diaries and a questionnaire applied at the end of this work, we perceived a greater adherence and permanence in the studies of RP besides expanding the spaces of study of the students with a AD with a greater potential of challenge than the traditional expositive classes. Also, we perceive an improvement in students' understanding of PR studies. A next step involves experimenting with other cycles or sub-cycles of this work in the light of the Educational Design Research (EDR) research conception in search of the enhanced learning with the experimentation of Graxaim/LVT as didactic resource. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Recuperação paralela | por |
dc.subject | Atividade didática | por |
dc.subject | Ensino de física | por |
dc.subject | TIC | por |
dc.subject | Parallel recovery | eng |
dc.subject | Didactic activity | eng |
dc.subject | Teaching physics | eng |
dc.title | O uso do Graxaim/LVT nos estudos de recuperação paralela no ensino de física para o ensino médio | por |
dc.title.alternative | The use of Graxaim/LVT in parallel recovery studies in physical education for middle school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Nesta dissertação, apresentamos uma proposta de trabalho – baseada nas Tecnologias de Informação e Comunicação (TIC) – para os estudos de recuperação paralela (RP) nos conteúdos de termodinâmica no Ensino Médio Integrado regularmente ofertados no Instituto Federal Farroupilha, campus Panambi (IFFar). Este trabalho surge de uma demanda de sala de aula do autor deste texto, o qual atua como professor regente no IFFar e está relacionada com aspectos da prática didática nas aulas de física e nos estudos de RP. Nesse sentido, buscamos refletir sobre a própria prática em busca de transformação e aprimoramento. Apresentamos um conjunto de atividades didáticas (AD) a serem experimentadas nos estudos de RP, utilizando o Graxaim/Laboratório Virtual de Termodinâmica (Graxaim/LVT) como recurso didático computacional. O conjunto de AD foi experimentado no período de maio a novembro de 2017 nas turmas em que o autor é professor regente. Procuramos compreender as potencialidades de um recurso didático nas aulas de física e analisar o Graxaim/LVT como recurso a ser incorporado nas aulas regulares de física. A partir da análise dos diários de classe e de um questionário aplicado ao final deste trabalho, percebemos uma maior adesão e permanência nos estudos de RP além de ampliar os espaços de estudo dos alunos com uma AD de maior potencial desafiador que as aulas expositivas tradicionais. Ainda, percebemos um aprimoramento na compreensão dos estudos de RP por parte dos alunos. Uma próxima etapa envolve experimentar outros ciclos ou subciclos deste trabalho a luz da concepção de pesquisa Educational Design Research (EDR) em busca das aprendizagens potencializadas com a experimentação do Graxaim/LVT como recurso didático. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sauerwein, Ricardo Andreas | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8278664817341548 | por |
dc.contributor.referee1 | Gama, Maria Eliza Rosa | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3265100694974444 | por |
dc.contributor.referee2 | Nonenmacher, Sandra Elisabet Bazana | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/9681694187131323 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5659673373062941 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Bioquímica | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS BIOLOGICAS::BIOQUIMICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Naturais e Exatas | por |