dc.contributor.advisor | Melo, Regina | |
dc.creator | Frandalozo, Sandra Mari | |
dc.date.accessioned | 2019-04-02T13:19:20Z | |
dc.date.available | 2019-04-02T13:19:20Z | |
dc.date.issued | 2004-11 | |
dc.date.submitted | 2004 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16035 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2004. | por |
dc.description.abstract | This work has as focus to investigate the competences and the professionals' abilities that act in the infantile education. Contributions of the bibliographical research were used as principal instrument, using contemporary authors Ariés, Freire, Varela, Arroyo e Perrenoud, that contributed with the theme. The bibliographical research evidenced that the Brazilian school reality seeks the professional's appropriate formation
more and more - teacher and that his performance close to the children and to schools are decisive factors of the attendance pattern in any educational segment. The educational activity needs qualification,
because the act of teaching demands predisposition for the constant learning. The professional should be capable to organize and to drive learning situations. It concludes that is necessary the pedagogic domain as essential factor for the competent and qualified professionals'
preparation that promote and favor the learning through the competences and abilities that are based in the affectivity, generosity, simplicity and wisdom that the professional should possess because he needs to be an eternal child specialist, to understand through the study the human
person's mystery and how it is presented in the first phase of the life: the
childhood. It is believed that these competences and abilities turn the capable professionals for us to interact in social reality, in a committed changing perspective with the implantation of new conceptions of infantile education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.title | Reflexões acerca do profissional de educação infantil: habilidades e competências | por |
dc.title.alternative | Reflections concerning the professional of infantile education: abilities and competences | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Este trabalho tem como enfoque investigar as competências e
habilidades dos profissionais que atuam na Educação Infantil. Foram
utilizados aportes da pesquisa bibliográfica como principal instrumento,
usando autores contemporâneos como Ariés, Freire, Varela, Arroyo e
Perrenoud, que contribuíram com o tema. A pesquisa bibliográfica
evidenciou que a realidade escolar brasileira busca cada vez mais a
formação adequada do profissional - professor e que sua atuação junto às
crianças e a escolas são fatores determinantes do padrão de atendimento
em qualquer segmento educacional. A atividade docente necessita
qualificação, pois o ato de ensinar exige predisposição para o constante
aprender. O profissional deve ser capaz de organizar e dirigir situações de
aprendizagem. Concluiu-se que é necessário o domínio pedagógico como
fator essencial para a preparação de profissionais competentes e
qualificados que promovam e favoreçam o aprendizado através das
competências e habilidades que se fundamentam na amorosidade,
generosidade, simplicidade e sabedoria que o profissional deve possuir,
pois este precisa ser um eterno estudioso da criança, compreender
através do estudo o mistério da pessoa humana e como se apresenta na
primeira fase da vida: a infância. Acredita-se que estas competências e
habilidades tornam os profissionais aptos para interagirem na realidade
social, numa perspectiva transformadora comprometida com a
implantação de novas concepções de educação infantil. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |