dc.creator | Rodrigues, Adriele Machado | |
dc.date.accessioned | 2019-04-04T17:09:26Z | |
dc.date.available | 2019-04-04T17:09:26Z | |
dc.date.issued | 2018-08-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16073 | |
dc.description.abstract | The master dissertation that I present is linked to the Research Line 1: Training, Knowledge and Professional Development in the Postgraduate Program in Education, Federal University of Santa Maria, aimed to know and problematize the imaginary meanings of the teachers of the state network of Alegrete about the teaching condition in High School. The methodology of the research took place in two moments: the bibliographic research on the subject; and the empirical research carried out with nine teachers of the state network of the RS of Alegrete's city. The theoretical contributions used were Oliveira (2005, 2016), Bernard Charlot (2002, 2014), Teixeira (2007,2014), Dayrell (2011, 2014), Carrano (2011, 2014), Leo (2011), Krawczyk (2011) Narvaes (2012), Silva (2013), Castoriadis (1982) and also the researches of the Youth Observatory Federal University of Minas Gerais and Fluminense Federal University and other networks. Also, through the collaborators' life narratives obtained in two meetings that were called rounds of dialogue, it was possible to apprehend the experiences of the teachers, the meanings that they attribute to the teaching condition, while teachers of the High School of the state network of the Rio Grande do Sul. With the development of the research, it was verified that the teachers feel shaken in the status of their profession due to the low salaries and installment payments. The research pointed, as well, out that although the teachers live this teaching malaise, they seek their best to develop their teaching work in the daily life of the school. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Imaginário social | por |
dc.subject | Docência no ensino médio | por |
dc.subject | Condição docente | por |
dc.subject | Social imaginary | eng |
dc.subject | Teaching in high school | eng |
dc.subject | Teaching condition | eng |
dc.title | Significações imaginárias sobre a condição docente no ensino médio: um estudo na rede estadual do município de Alegrete - RS | por |
dc.title.alternative | Imaginary meanings on the teacher condition in middle school: a study in the state network of the municipality of Alegrete - RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A dissertação de mestrado que apresento é vinculada a Linha de Pesquisa 1: Formação, Saberes e Desenvolvimento Profissional no Programa da Pós Graduação em Educação, da Universidade Federal de Santa Maria. Teve como objetivo conhecer e problematizar as significações imaginárias de professores da rede estadual do município de Alegrete acerca da condição docente no Ensino Médio. A metodologia da pesquisa deu-se em dois momentos: a pesquisa bibliográfica sobre a temática; e pesquisa empírica realizada com nove professores da rede estadual do RS do município de Alegrete. Como aporte teórico utilizou-se as contribuições de Oliveira (2005, 2016) Bernard Charlot (2002, 2014), Teixeira (2007,2014), Dayrell (2011, 2014), Carrano (2011, 2014), Leão (2011), Krawczyk (2011) Narvaes (2012), Silva (2013), Castoriadis (1982) e também as pesquisas do Observatório da Juventude Universidade Federal de Minas Gerais e Universidade Federal Fluminense e outras redes. Também, através das narrativas de vida dos colaboradores, obtidas em dois encontros que foram denominados rodas de conversa, foi possível apreender as vivências dos professores, os sentidos e os significados que eles atribuem à condição docente, enquanto professores do Ensino Médio da rede estadual do Rio Grande do Sul. Com o desenvolvimento da pesquisa, constatou-se que os professores se veem abalados no status da sua profissão em decorrência dos baixos salários e parcelamentos. A investigação apontou , também, que apesar dos professores vivenciarem esse mal-estar docente, eles buscam o melhor de si para desenvolverem o seu trabalho no cotidiano da escola. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.contributor.referee1 | Narvaes, Andréa Becker | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0043376390965232 | por |
dc.contributor.referee2 | Silva, Monique da | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/0049329334408603 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6479175506564948 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |