dc.contributor.advisor | Henz, Celso Ilgo | |
dc.creator | Silva, Jolair da Costa | |
dc.date.accessioned | 2019-05-07T15:23:25Z | |
dc.date.available | 2019-05-07T15:23:25Z | |
dc.date.issued | 2009-01-21 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16429 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação , Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This research, qualitative and of the bibliographical type, investigated the dialogue
between hermeneutics and democratic management, presenting the meeting of the
hermeneutics with the education. Taking in account the gadamerianas reflections concerning
the concept of experience in the philosophical hermeneutics, they had been consisted
contributions of this thinker so that the democratic management if materialize effectively in
the schools. It was verified, in the reconstruction of the concept of experience, the dangerous
approach of the formal education with the scientific method; that objective the relations. This
moves away the educational citizens, privileging the method, that tends to objectify,
transforming the relations (a citizen that it knows and another one that nothing it knows). For
in such a way, it was verified that the question and the experience of the finitude are the
starting point of the hermeneutic experience, bringing great contributions for the relation
teacher-pupil and the democratic management. It was clearly that the elements of the
question, that generate the dialogue-reflexive, and of the finitude make to perceive the human
beings as finite and inconclusive, pertaining to a history and tradition that condition, but do
not determine; to assume these two components is essential for the philosophical
hermeneutics and the democratic management, in the perspective to educate independent,
flexible citizens, dialogical-critical-reflexives, active participants of the school and the society
where they are inserted. Therefore, this democratic and participatory dialogue, so expensive
for the hermeneutics and the democratic management, will generate alternatives that will
question the authoritarian positions, exculpatory, that they can appear in the pertaining to
school context and this globalized and competitive world. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Hermenêutica | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Conceito de experiência | por |
dc.subject | Diálogo-reflexivo | por |
dc.subject | Hermeneutics | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Concept of experience | eng |
dc.subject | Dialogue-reflexive | por |
dc.title | Diálogo entre hermenêutica e gestão democrática | por |
dc.title.alternative | Dialogues between hermeneutics and democratic management | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa, qualitativa e do tipo bibliográfica, investigou o diálogo entre
hermenêutica e gestão democrática, oportunizando o encontro da hermenêutica com a
educação. Levando em conta as reflexões gadamerianas acerca do conceito de experiência na
hermenêutica filosófica, foram constadas contribuições deste pensador para que a gestão
democrática se concretize efetivamente nas escolas. Verificou-se, na reconstrução do conceito
de experiência, a perigosa aproximação da educação formal com o método científico; que
objetiva as relações. Este afasta os sujeitos educacionais, privilegiando o método, que tende a
objetivar, transformando as relações (um sujeito que sabe e outro que nada sabe). Para tanto,
verificou-se que a pergunta e a experiência da finitude são o ponto de partida da experiência
hermenêutica, trazendo grandes contribuições para a relação professor-aluno e a gestão
democrática. Ficou claro que os elementos da pergunta, que geram o diálogo-reflexivo, e os
da finitude fazem perceber os seres humanos como finitos e inconclusos, pertencentes a uma
historicidade e tradição que condicionam, mas não determinam; assumir estes dois
componentes é essencial para a hermenêutica filosófica e a gestão democrática, na perspectiva
de educar cidadãos autônomos, flexíveis, dialógico-crítico-reflexivos, participantes ativos da
escola e da sociedade onde estão inseridos. Portanto, este diálogo democrático e participativo,
tão caro para a hermenêutica e para a gestão democrática, gerará alternativas que questionarão
as posições autoritárias, excludentes, que possam aparecer no contexto escolar e neste mundo
globalizado e competitivo. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |