dc.contributor.advisor | Aquistapasse, Lusa Rosangela Lopes | |
dc.creator | Schraiber, Rogério Tubias | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T12:02:19Z | |
dc.date.available | 2019-05-08T12:02:19Z | |
dc.date.issued | 2007-11-30 | |
dc.date.submitted | 2007 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16450 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Artes e Letras, Curso de Especialização em Design para Estamparia, RS, 2007. | por |
dc.description.abstract | This monograph proposes a research study on textile pattern for couple bed sheets which is
divided in four lines: Dieva Kruts, Rakst, Mãra Zimes e Saule, all of them presenting a
geometrical feature. For its execution in Review Bibliographic investigated the following
subjects: I – The Leta Ethnic: from Latvia to Ijuí; II - Cultural aspects of the handicraft; III –
The Textile Design. In Methodology, the creative process based on the seven steps of the
methodology of Gomes, who are the Identification, the Preparation, the Incubation, the
heating, the Enlightenment, the Development, the Verification.The rationale for the theme
choice is the relevant contribution of this culture for the formation of the county. According to
what was verified, the variety of embroidery, drawings and shapes presented in the handicraft
and typical clothes offers a rich resource for the creation of textile pattern design. The
important contribution this research brings to the field of surface design is the fact that it is
developed in a theoretical/cultural framework which searches for references in a given
determined culture in order to create an option textile for commercial use. The whole
development of process was based on the embroidery technique, an idea which was originated
from the own framework and consists in making interpretations and several readings of the
shapes. Thus, it was possible to obtain textures and different visual results. Each line is
formed by a combination of shapes and colors. The line Dieve Kruts has rapport of double
infinite whose textile stamp is repeated in every direction, presenting a combination of colors
which is harmonious among them and in relation to the background color. Differently the line
Rakst has a combination of values from a same color in an attempt to suit other preferences.
In these two lines, it was applied a small embroidery in the sheet-border, as a way of
proposing a modalization to the textile pattern design. In the line Mãra Zimes, there is
presence of a more ethnic color, and the organization of the textile stamp comes from the
structure of a bedspread made of fabric patches. Finally, the line Saule is the only one which
presents a textile pattern design with winding lines, differently from the others. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Design têxtil | por |
dc.subject | Lençol de casal | por |
dc.subject | Estampa geométrica | por |
dc.subject | Artesanato | por |
dc.subject | Cultura | por |
dc.subject | Etnia | por |
dc.title | Do artesanal ao industrial: as possibilidades de releitura dos têxteis da etnia Leta no desenho de estamparia para jogos de cama casal | por |
dc.title.alternative | From handicraft to industry: possible readings of textiles from the Leta ethnic group in the textile pattern design for couple bed sheets | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Design para Estamparia | por |
dc.description.resumo | Esta monografia apresenta uma proposta de pesquisa em design de estamparia têxtil
para lençóis de casal, dividida em quatro linhas: Dieva Kruts, Rakst, Mãra Zimes e Saule,
todas de caráter geométrico. Para a sua realização na Revisão Bibliográfica investigaram-se os
seguintes assuntos: I – A etnia Leta: da Letônia à Ijui; II – Aspectos culturais do artesanato;
III – O Design Têxtil. Na Metodologia, o Processo Criativo baseou-se nos sete passos da
metodologia de Gomes, que são a Identificação, a Preparação, a Incubação, a Esquentação, a
Iluminação, a Elaboração, a Verificação. A escolha desse tema se justifica pela significativa
relevância que essa cultura possui para a formação do referido município. Conforme
verificou-se a variedade dos bordados, desenhos e formas presentes no artesanato e nas roupas
típicas oferecem uma rica fonte para criação de estampas. A importância que esta pesquisa
traz para o design de estamparia consiste no fato de desenvolvê-la com fundamentação
teórico/cultural que busca referências em uma determinada cultura para, a partir daí, criar
mais uma opção têxtil no mercado. Todo o desenvolvimento do processo de criação teve
como base a técnica do bordado, idéia que surgiu do próprio referencial e consistiu em fazer
interpretações e releituras das formas. Dessa maneira foi possível obter texturas e resultados
visuais diferenciados. Cada uma das linhas é concebida a partir de uma combinação de formas
e cores. A Linha Dieva Kruts possui rapport de duplo infinito cuja estampa se repete em todas
as direções, levando uma combinação de cores que se harmonizam entre si e com a cor do
tecido. Já a Linha Rakst possui uma combinação de tons de uma mesma cor, buscando atender
outras preferências. Nessas duas linhas foi introduzida uma pequena aplicação de bordado no
barrado, a fim de propor uma modalização ao design de estamparia. Na Linha Mãra Zimes há
a presença de uma cor mais étnica e a organização da estampa dá-se a partir da estrutura de
uma colcha de retalho. Por fim, a Linha Saule é a única que apresenta uma estamparia com
linhas sinuosas, diferenciando-se das demais. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Artes e Letras | por |