dc.creator | Silva, Leandro Brutti da | |
dc.date.accessioned | 2019-05-27T14:55:41Z | |
dc.date.available | 2019-05-27T14:55:41Z | |
dc.date.issued | 2018-07-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16668 | |
dc.description.abstract | The teaching process goes through stages, among them we can mention the observance
by the educator of the local peculiarities, and must, above all, pay attention to nonscientific
knowledge, such as the different beliefs, customs and habits that make up
the different cultures . This dissertation seeks to demonstrate, taking into account
interculturality, that the use of popular knowledge has important importance in teacher
training, from its formation to teaching practice. The mixture of scientific knowledge and
popular knowledge must be the basis of a system of education that meets the social needs
of the environment in which they are inserted. The use of local culture is of fundamental
importance in the teaching process, in order to achieve a more welcoming learning model.
In the same way, we will seek to demonstrate the need for teachers to understand the
transmission of the knowledge to the students, not by literacy but by the local culture, by
popular knowledge, by contributing to a teaching model that includes teachers who
understand that teaching can not be based only on what is literally recorded and can not be
mathematical, but rather, adapted to the social and historical context of each student,
dialoguing with the cultural context, so that it is more effective and the suggestion
addressed here is that using intercultural and empirical understanding of the relevance of
popular knowledge to the Brazilian educational system. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Saberes populares | por |
dc.subject | Intercultura e formação de professores | por |
dc.subject | Popular knowledge | eng |
dc.subject | Interculture and teacher training | eng |
dc.title | Formação de professores e saberes populares: um olhar intercultural | por |
dc.title.alternative | Training of teachers and popular knowledge: an intercultural look | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O processo de ensino passa por etapas, dentre elas podemos citar, a observância, por
parte do educador, das peculiaridades locais, devendo, principalmente, atentar aos
saberes não científicos, como por exemplo as diferentes crenças, costumes e hábitos
que compõe as diferentes culturas. A presente dissertação, busca demonstrar, levando
em conta a interculturalidade, que a utilização dos saberes populares tem importante
destaque na formação de professores, desde a sua formação até a prática docente. A
mescla do saber cientifico e do saber popular deve ser a base de um sistema de ensino
que atenda as necessidades sociais do meio em que estão inseridas. A utilização da
cultura local é de fundamental importância no processo de ensino, para que se consiga
alcançar um modelo de aprendizado mais acolhedor. Da mesma forma, buscaremos
aqui, demonstrar a necessidade da compreensão por parte dos professores, de utilizar o
que não está literalmente escrito e sim, enraizado na cultura local, nos conhecimentos
populares, contribuindo com um modelo de ensino que forme professores que entendam
que o ensino não pode ser pautado somente no que está literalmente registrado e não
pode ser exato, mas, sim, construído adaptadamente ao contexto social e histórico de
cada aluno, dialogando com o contexto cultural, para que seja mais efetivo e a sugestão
aqui abordada é de que utilizando a intercultura e a empiria se compreenda a
relevância dos saberes populares para o sistema educacional brasileiro. | por |
dc.contributor.advisor1 | Barcelos, Valdo Hermes de Lima | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7447760896466057 | por |
dc.contributor.referee1 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 | por |
dc.contributor.referee2 | Maders, Sandra | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8358807580526339 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6755443318040521 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |