dc.contributor.advisor | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.creator | Santos, Tatiana Teixeira dos | |
dc.date.accessioned | 2019-06-11T11:44:24Z | |
dc.date.available | 2019-06-11T11:44:24Z | |
dc.date.issued | 2012-07-10 | |
dc.date.submitted | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/16867 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2011. | por |
dc.description.abstract | This final work of graduate reflects on the concept and importance of the role of school management in the context of early childhood education in the municipality of Santa Maria-RS, revealing thus the profile of the managers of early childhood education institutions in this municipality. From this theme has as main objective to investigate the democratic management in two early childhood institutions in the municipality of Santa Maria-RS from the perspective of managers. In this sense, the specific objectives are: looking for ways to understand the role of the management of early childhood education, recognizing the actions of managers EMEI'S; investigate the engagement and training of managers in EMEIs. To support the discussions around this question, we performed a literature search, based mainly on the following authors: Adams (2005), Kulhmann (2003), Lück (2008.2010), Nóvoa (1991), Padilla (2001). This study is shown in the following chapters of the theoretical, and entitled: "School Management and Training Managers', 'Teacher Professional Managers of Schools Early Childhood Education of St. Mary'. From the literature research, carried out a field survey in the chapter 'Methodology and Data Analysis', through semi-structured interview conducted with the managers and teachers of early childhood education institutions maintained by the Government of the municipality of Santa Maria-RS. The aim of the research was to reveal the profile of managers working in early childhood education institutions, as well as investigate the management of the institution was already in the democratic process, as provided for over a decade, the Law of Guidelines and Bases of Education National, 1996. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Training of teachers | eng |
dc.title | Gestão democrática: olhares dos gestores de duas instituições de educação infantil do município de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | Democratic administration: two views of managers early childhood education institutions of municipality of Santa Maria | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Agudo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho final de pós-graduação traz reflexões sobre o conceito e a importância do papel da gestão escolar no âmbito da Educação Infantil do município de Santa Maria-RS, desvelando, dessa forma, o perfil dos gestores das instituições de Educação Infantil deste município. A partir dessa temática tem-se como objetivo geral investigar a gestão democrática em duas instituições de educação infantil do município de Santa Maria-RS a partir da visão dos gestores. Neste sentido, os objetivos específicos são os seguintes: buscar subsídios para compreender o papel da gestão da Educação Infantil; reconhecer as ações dos gestores dos EMEI‟S; investigar o engajamento e formação dos gestores no EMEIS. Para fundamentar as reflexões em torno dessa questão, realizou-se uma pesquisa bibliográfica, embasada, principalmente nos seguintes autores: Almeida (2005), Kulhmann (2003), Lück (2008,2010), Nóvoa (1991), Padilha (2001). Esse estudo é demonstrado nos seguintes capítulos do referencial teórico, assim intitulados: „Gestão Escolar e Formação de Gestores‟, „Profissionalização Docente dos Gestores das Escolas de Educação Infantil de Santa Maria‟. A partir do estudo bibliográfico, realizou-se uma pesquisa de campo, apresentada no capítulo „Metodologia e Análise de Dados‟, por meio de entrevista semi-estruturada realizada junto aos gestores e professores de instituições de Educação Infantil mantidas pelo poder público do município de Santa Maria-RS. O intuito da pesquisa era desvelar o perfil dos gestores atuantes nas instituições de Educação Infantil, bem como investigar se a gestão da instituição já se encontrava em processo democrático, como está previsto, há mais de uma década, na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, de 1996. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |