dc.contributor.advisor | Marquezan, Lorena Ines Peterini | |
dc.creator | Santos, Eliza Rodrigues dos | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T12:10:06Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T12:10:06Z | |
dc.date.issued | 2009-08-10 | |
dc.date.submitted | 2009 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17041 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2009. | por |
dc.description.abstract | This work is based on a survey conducted with the school manager's public school system of the city of Fortaleza and aims to enable the construction of a socio-educational profile of these managers, which encompassed two dimensions considered primary missions: the first concerns to issues that deal with the initial and continuing training of managers and the second deals with the analysis of the understanding that these managers have the concepts related to school management and their adjectives (democratic, participatory and shared). The involvement of managers in the application of questionnaires, answering calls in, it is worth noting, is crucial for the practical foundation of reality concerning the proposal to reflect on making a real and concrete of a model guided by the school management decentralization participation and democratization of the teaching and learning. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Gestão escolar | por |
dc.subject | Participação | por |
dc.subject | Descentralização | por |
dc.subject | Democratização | por |
dc.subject | School management | eng |
dc.subject | Participation | eng |
dc.subject | Decentralization | eng |
dc.subject | Democratization | eng |
dc.title | Gestores escolares da rede pública de ensino do município de Fortaleza: administradores do fazer pedagógico ou empreendedores da gestão democrática na educação? | por |
dc.title.alternative | Network of public school administrators of education of the city of Fortaleza: directors of pedagogical or make democratic management of entrepreneurship in education? | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Fortaleza, CE, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho está fundamentado numa pesquisa realizada com os Gestores Escolares da Rede Pública de Ensino do Município de Fortaleza e tem por objetivo possibilitar a construção de um perfil sócio-educacional desses gestores, o qual englobasse duas dimensões consideradas precípuas: a primeira delas é a que diz respeito a questões que versam sobre a formação inicial e continuada desses gestores; a segunda trata da análise do entendimento que esses gestores têm dos conceitos relacionados à gestão escolar e suas adjetivações (democrática, compartilhada e participativa). A colaboração dos gestores quando da aplicação dos questionários, respondendo de forma solícita foi, vale ressaltar, de fundamental importância para o embasamento prático da realidade no tocante à proposta de reflexão sobre um fazer real e concreto de um modelo de gestão escolar pautado na descentralização, na participação e na democratização do processo de ensino e aprendizagem. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |