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dc.contributor.advisorCoelho, Gilberto
dc.creatorVasconcellos, Paola Alves da Silveira de
dc.date.accessioned2019-09-04T13:56:48Z
dc.date.available2019-09-04T13:56:48Z
dc.date.issued2010-03-02
dc.date.submitted2010
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/18134
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2010.por
dc.description.abstractThis essay is the result of the pre-project presented and developed in the Postgraduate Program of Environmental Education, an Specialization Program of the Rural Sciences Centre in Federal University of Santa Maria, of the research line Education, Society and Culture. Such study was developed in order to understand the scope and meanings of Environmental Education for professors of the Chemistry Teaching Course in UFSM. The justification to develop such study was the need to analyse the insertion of Environmental Education in the conception of professors, therefore stimulating new perceptions and reflections on such theme in the Course. Considering the Brazilian Environmental Education context, there is a growing body of diverse studies, counterposing reductionist Environmental Education, which does not consider social questions: the Critic Environmental Education and the Transforming one. Critic Environmental Education is constituted, on the education field, as the junction between Environmental Education and the critical thinking. The main aim of Transforming Environmental Education is to revolutionize individuals in their subjectivities and practices, considering the existing social and natural structures. The method employed followed a qualitative approach, that is, it privileged the conscious and subjective aspects of the professors who participated on the research. Instruments used for data collection were the questionnaire, the Political Pedagogic Project of the Course and the Curricular Directions, aiming to register the representations and perceptions of the professors concerning Environmental Education. Analysis of data revealed that these professionals, when asked about their role in society as educators of conscientiousness and new ways of thinking, worry about the social and cultural aspects that constitute the undegraduate student/citizen who is enrolled on Chemistry Course.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducação ambientalpor
dc.subjectEnsino superiorpor
dc.subjectLicenciatura em químicapor
dc.subjectEnvironmental educationeng
dc.subjectUndergraduate studieseng
dc.subjectChemistry teaching courseeng
dc.titleEducação ambiental no curso de Licenciatura em Química: as concepções dos professorespor
dc.title.alternativeEnvironmental education in the Chemistry Teaching course: the conceptions of professorseng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationEducação Ambientalpor
dc.description.resumoEste trabalho resulta do anteprojeto apresentado e desenvolvido no Programa de Pós-graduação em Educação Ambiental, nível de especialização do Centro de Ciências Rurais da Universidade Federal de Santa Maria, para a Linha de Educação, Sociedade e Cultura. Desenvolveu-se este estudo com o intuito de compreender qual o espaço e os significados da Educação Ambiental para os professores no Curso de Química Licenciatura Plena da UFSM. Justificou-se pela necessidade de analisar a inserção da Educação Ambiental na concepção dos professores, estimulando desta forma novas percepções e reflexões sobre esse trabalho no Curso. Na Educação Ambiental brasileira está surgindo uma grande diversidade de vertentes contrapondo uma Educação Ambiental reducionista e distanciada das questões sociais, a Educação Ambiental Crítica e a Transformadora. A Educação Ambiental Crítica constitui-se, no campo educativo, no encontro da Educação Ambiental com o pensamento crítico. A finalidade primordial da Educação Ambiental Transformadora é revolucionar os indivíduos em suas subjetividades e práticas nas estruturas social-naturais existentes. A metodologia utilizada neste trabalho seguiu uma abordagem qualitativa, ou seja, privilegia os aspectos conscienciais, subjetivos dos professores participantes desta pesquisa Os instrumentos usados para realizar a coleta de dados foram o questionário, o Projeto Político Pedagógico do Curso e as Diretrizes Curriculares que tiveram como objetivo registrar as representações e percepções dos docentes a respeito da Educação Ambiental. A análise dos dados revelou que estes profissionais, quando indagam sobre o papel que desempenham na sociedade, enquanto pessoas conscientizadoras e formadoras de novas mentalidades preocupam-se com os aspectos socioculturais que constituem o estudante/cidadão que faz parte do Curso de Química.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Ruraispor


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  • Educação Ambiental [191]
    Coleção de trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Educação Ambiental

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