dc.contributor.advisor | Coelho, Gilberto | |
dc.creator | Vasconcellos, Paola Alves da Silveira de | |
dc.date.accessioned | 2019-09-04T13:56:48Z | |
dc.date.available | 2019-09-04T13:56:48Z | |
dc.date.issued | 2010-03-02 | |
dc.date.submitted | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18134 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Ciências Rurais, Curso de Especialização em Educação Ambiental, RS, 2010. | por |
dc.description.abstract | This essay is the result of the pre-project presented and developed in the Postgraduate
Program of Environmental Education, an Specialization Program of the
Rural Sciences Centre in Federal University of Santa Maria, of the research line
Education, Society and Culture. Such study was developed in order to understand
the scope and meanings of Environmental Education for professors of the Chemistry
Teaching Course in UFSM. The justification to develop such study was the need to
analyse the insertion of Environmental Education in the conception of professors,
therefore stimulating new perceptions and reflections on such theme in the Course.
Considering the Brazilian Environmental Education context, there is a growing body
of diverse studies, counterposing reductionist Environmental Education, which does
not consider social questions: the Critic Environmental Education and the
Transforming one. Critic Environmental Education is constituted, on the education
field, as the junction between Environmental Education and the critical thinking. The
main aim of Transforming Environmental Education is to revolutionize individuals in
their subjectivities and practices, considering the existing social and natural
structures. The method employed followed a qualitative approach, that is, it privileged
the conscious and subjective aspects of the professors who participated on the
research. Instruments used for data collection were the questionnaire, the Political
Pedagogic Project of the Course and the Curricular Directions, aiming to register the
representations and perceptions of the professors concerning Environmental
Education. Analysis of data revealed that these professionals, when asked about
their role in society as educators of conscientiousness and new ways of thinking,
worry about the social and cultural aspects that constitute the undegraduate
student/citizen who is enrolled on Chemistry Course. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação ambiental | por |
dc.subject | Ensino superior | por |
dc.subject | Licenciatura em química | por |
dc.subject | Environmental education | eng |
dc.subject | Undergraduate studies | eng |
dc.subject | Chemistry teaching course | eng |
dc.title | Educação ambiental no curso de Licenciatura em Química: as concepções dos professores | por |
dc.title.alternative | Environmental education in the Chemistry Teaching course: the conceptions of professors | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Ambiental | por |
dc.description.resumo | Este trabalho resulta do anteprojeto apresentado e desenvolvido no Programa de
Pós-graduação em Educação Ambiental, nível de especialização do Centro de
Ciências Rurais da Universidade Federal de Santa Maria, para a Linha de Educação,
Sociedade e Cultura. Desenvolveu-se este estudo com o intuito de compreender
qual o espaço e os significados da Educação Ambiental para os professores no
Curso de Química Licenciatura Plena da UFSM. Justificou-se pela necessidade de
analisar a inserção da Educação Ambiental na concepção dos professores,
estimulando desta forma novas percepções e reflexões sobre esse trabalho no
Curso. Na Educação Ambiental brasileira está surgindo uma grande diversidade de
vertentes contrapondo uma Educação Ambiental reducionista e distanciada das
questões sociais, a Educação Ambiental Crítica e a Transformadora. A Educação
Ambiental Crítica constitui-se, no campo educativo, no encontro da Educação
Ambiental com o pensamento crítico. A finalidade primordial da Educação Ambiental
Transformadora é revolucionar os indivíduos em suas subjetividades e práticas nas
estruturas social-naturais existentes. A metodologia utilizada neste trabalho seguiu
uma abordagem qualitativa, ou seja, privilegia os aspectos conscienciais, subjetivos
dos professores participantes desta pesquisa Os instrumentos usados para realizar
a coleta de dados foram o questionário, o Projeto Político Pedagógico do Curso e as
Diretrizes Curriculares que tiveram como objetivo registrar as representações e
percepções dos docentes a respeito da Educação Ambiental. A análise dos dados
revelou que estes profissionais, quando indagam sobre o papel que desempenham
na sociedade, enquanto pessoas conscientizadoras e formadoras de novas
mentalidades preocupam-se com os aspectos socioculturais que constituem o
estudante/cidadão que faz parte do Curso de Química. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Rurais | por |