dc.contributor.advisor | Mello, Andrelisa Goulart de | |
dc.creator | Medeiros, Ana Luseni dos Santos | |
dc.date.accessioned | 2019-11-01T14:23:50Z | |
dc.date.available | 2019-11-01T14:23:50Z | |
dc.date.issued | 2014-12-06 | |
dc.date.submitted | 2014 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/18742 | |
dc.description | Monografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, EaD, RS, 2014. | por |
dc.description.abstract | This work is about the interlocution institutional evaluation and school management in procedural perspective of quality of basic education, with emphasis on participatory and democratic evaluation, as a collective articulation of the possibility of human actions and relationships. The overall objective is to analyze and understand the participatory Institutional Assessment as a strategic instrument for school management considering the impacts and opportunities for reflection on teaching practice, to improve basic education, through democratic principles. The methodology is descriptive qualitative, and as a tool for field research, data collection, observation, and questionnaire. Field observation consists of a local public school, not Touch Me, Rio Grande do Sul (RS). The analysis, interpretation and information, was marked from the discussion and triangulation of data obtained in the study. The theoretical framework was based on the perspective of authors who addres stopics such as: Institutional Assessment; and democratic school management; participatory assessment and educational quality. Stands out: Belloni, Belloni (2003); Fernandes (2002); Lück (2012); Libâneo (2004); Days Nephew (1995), among others. We conclude that in the process of Institutional Assessment, evaluation and participatory collaboration enables transformation of the practice and impact on the results of school management. Since the Institutional Assessment, when planned and coordinated with the educational, financial and administrative resources is a powerful strategic management tool promoting principles for building democratic management and quality of basic education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação institucional | por |
dc.subject | Gestão democrática | por |
dc.subject | Qualidade de ensino | por |
dc.subject | Institutional assessment | eng |
dc.subject | Democratic management | eng |
dc.subject | Quality of teaching | eng |
dc.title | A avaliação institucional participativa instrumento estratégico de gestão: impactos e possibilidades de reflexão sobre a prática escolar | por |
dc.title.alternative | Institutional assessment instrument participatory strategic management: impacts and possibilities of reflection on the school practice | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Polo de Tio Hugo, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Gestão Educacional, EaD | por |
dc.description.resumo | Este trabalho trata da interlocução entre Avaliação Institucional e gestão escolar na perspectiva processual de qualidade da educação básica, com destaque para a avaliação participativa e democrática, como possibilidade coletiva de articulação das ações e relações humanas. O objetivo geral consiste em analisar e compreender a Avaliação Institucional participativa como um instrumento estratégico de gestão escolar, considerando os impactos e possibilidades de reflexão sobre a prática escolar visando à melhoria da educação básica através dos princípios democráticos. A metodologia é qualitativa descritiva do tipo estudo de campo, tendo como instrumento de pesquisa de campo, coleta de dados, observação participante, e questionário. O campo de observação constitui-se de uma escola pública municipal, de Não Me Toque, Rio Grande do Sul (RS). A análise, interpretação e informações, pautaram-se a partir da discussão e triangulação dos dados obtidos no estudo. O referencial teórico baseou-se na perspectiva de autores que tratam de temas como: Avaliação Institucional; gestão escolar e democrática; avaliação participativa e qualidade educacional. Destacam-se: Belloni Belloni (2003); Fernandes (2002); Lück (2012); Libâneo (2004); Dias Sobrinho (1995), entre outros. Conclui-se que, no processo de Avaliação Institucional, a avaliação e colaboração participativa possibilita transformação da prática e impacta nos resultados de gestão escolar. Sendo que, a Avaliação Institucional, quando planejada e articulada com os recursos pedagógicos, financeiro e administrativo é um potente instrumento estratégico de gestão fomentando princípios para a construção de gestão democrática e qualidade da educação básica. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |