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dc.creatorWagner, Giseli Rodrigues
dc.date.accessioned2019-12-05T22:02:14Z
dc.date.available2019-12-05T22:02:14Z
dc.date.issued2019-07-07
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/19113
dc.description.abstractThe entry of persons with disabilities into the labor market is ensured by law. However, only allowing the vacancy does not guarantee the full inclusion and permanence of these people in the workplace. It is necessary that organizations be prepared and have in their culture the practice of accessibility actions that contribute to this process. In this sense, the present study aimed to propose suggestions for accessibility actions to expand the inclusion and permanence of servers with desability in UFSM. For this purpose, a survey was carried out with 26 disabled UFSM servers, 14 immediate boss of these servers, one representative of PROGEP and one of the Accessibility Core, in order to understand the perspectives of accessibility in the Institution. The study was characterized as quali-quantitative, with exploratory character of case study. In the data collection, for all the participants, questionnaires with essay questions were used in order to outline the current panorama of the actions of accessibility, inclusion and permanence in UFSM. In addition, the questionnaires of Quality of Life at Work (CARVALHO-FREITAS, 2007) and the Satisfaction and Attitudes Scale (GUERREIRO; ALMEIDA; SILVA-FILHO, 2014) were applied to disabled servers and the Inventory of Disability Concepts in Work Situations and Inventory of Actions for Adequacy of Working Conditions and Practices (CARVALHO-FREITAS, 2007) for the immediate boss. The results indicate that UFSM is on the way to building an accessible University, but still needs actions that can help in the inclusion and permanence of its disabled servers. Thus, actions were suggested in the 6 dimensions of accessibility proposed by Sassaki (2010), with recommendations in the architectural, attitudinal, communicational, instrumental, methodological and programmatic dimensions., such as mapping of the adaptation needs of the buildings in the Campus, actions of sensitization of the academic community , write documents in accessible formats, have adapted instruments and materials, qualify professionals to work on the subject of the disabilities, comply with the laws that support the disabled people, among others.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectAcessibilidadepor
dc.subjectInclusãopor
dc.subjectPermanênciapor
dc.subjectServidores com deficiênciapor
dc.subjectAccessibilityeng
dc.subjectInclusioneng
dc.subjectPermanenceeng
dc.subjectServers with disabilityeng
dc.titleInclusão e permanência de servidores com deficiência na UFSM: propostas de ações de acessibilidadepor
dc.title.alternativeInclusion and permanence of servers with disabilities in UFSM: proposals for accessibility actionseng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoO ingresso das pessoas com deficiência no mercado de trabalho é assegurado em lei. No entanto, apenas possibilitar a vaga não garante a plena inclusão e permanência destas pessoas no âmbito laboral. É necessário que as organizações estejam preparadas e tenham em sua cultura a prática de ações de acessibilidade que contribuam para este processo. Neste sentido, o presente estudo teve como objetivo propor sugestões de ações de acessibilidade para ampliar a inclusão e permanência dos servidores com deficiência da UFSM. Para isso, foi realizada uma pesquisa com 26 servidores com deficiência da UFSM, 14 chefias imediatas destes servidores, um representante da PROGEP e um do Núcleo de Acessibilidade, visando compreender as perspectivas da acessibilidade na Instituição. O estudo caracterizou-se como quali-quantitativo, com caráter exploratório de estudo de caso. Na coleta de dados, para todos os participantes, foram utilizados questionários com perguntas dissertativas afim de traçar o panorama atual das ações de acessibilidade, inclusão e permanência na UFSM. Também, foram aplicados os questionários de Qualidade de Vida no Trabalho (CARVALHO-FREITAS, 2007) e a Escala de Satisfação e Atitudes (GUERREIRO; ALMEIDA; SILVA-FILHO, 2014) para os servidores com deficiência e o Inventário de Concepções de Deficiência em Situações de Trabalho e Inventário das Ações de Adequação das Condições e Práticas de Trabalho (CARVALHO-FREITAS, 2007) para as chefias imediatas. Os resultados encontrados indicam que a UFSM está no caminho para construir uma Universidade acessível, mas ainda necessita de ações que possam auxiliar na inclusão e permanência de seus servidores com deficiência. Assim, foram sugeridas ações nas 6 dimensões de acessibilidade propostas por Sassaki (2010), com recomendações nas dimensões arquitetônica, atitudinal, comunicacional, instrumental, metodológica e programática, como mapeamento das necessidades de adaptação dos prédios no Campus sede, ações de sensibilização da comunidade acadêmica, redigir documentos em formato acessível, dispor de instrumentos e materiais adaptados, qualificar profissionais para atuarem na temática das PcDs, cumprir as leis que amparam as PcDs, entre outros.por
dc.contributor.advisor1Grohmann, Márcia Zampieri
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6154967504992274por
dc.contributor.referee1Pavão, Sílvia Maria de Oliveira
dc.contributor.referee1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6934897603622261por
dc.contributor.referee2Brito, Lucas Charão
dc.contributor.referee2Latteshttp://lattes.cnpq.br/3151644078316683por
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/3930710888238534por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentAdministração Públicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicaspor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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