dc.creator | Rodrigues, Ricardo Silveira | |
dc.date.accessioned | 2020-01-08T16:13:06Z | |
dc.date.available | 2020-01-08T16:13:06Z | |
dc.date.issued | 2019-06-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19334 | |
dc.description.abstract | Potholes in highways and roads cause various types of inconvenience to users such as
passenger discomfort, damage to vehicle components and can cause accidents. In Brazil, the
latest report by the National Transportation Confederation (CNT) in 2018 found that 50% of
the 107,000 kilometers of paved highways surveyed in the country were classified as regular,
bad or bad. Thus, general condition of roads is not good. Actually, this classification is done
manually and is subject to errors or open to interpretations linked to the evaluators. Unfortunately,
this situation is not very different in other countries. In India, the potholes are great
cause of serious traffic accidents. Even the drivers of England are affected by the potholes in
the roads. Thus, this work proposes an automated system for pothole detection using a wavelet
approach in accelerometer signals. The use of accelerometers for pothole detection is not new.
Typically, solutions that use accelerometers are based on thresholds, which indicate the existence
of potholes, and are manually calibrated. The disadvantage of manual calibration is that
it is dependent on an expert observer to perform an accurate adjustment. As a differential, in
this work, the wavelet approach allows computing these thresholds automatically, without using
manual calibration. Experiments were carried out in controlled and real environments, which
confirm the efficiency of the proposed solution. This is an important step in the search for a full
automation process for pothole detection in roads and highways. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Buracos nas rodovias | por |
dc.subject | Detecção de automática de buracos | por |
dc.subject | Vibração | por |
dc.subject | Acelerômetro | por |
dc.subject | Wavelets | por |
dc.subject | Automatic pothole detection | eng |
dc.subject | Vibration | eng |
dc.subject | Accelerometer | eng |
dc.subject | Wavelets | eng |
dc.title | Detecção de buracos em estradas: uma abordagem automatizada baseada na transformada Wavelet de Haar | por |
dc.title.alternative | Detection of road potholes: an automated approach based on Haar Wavelet transform | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Buracos em rodovias e estradas causam diversos tipos de transtornos aos usuários como desconforto
dos passageiros, dano aos componentes dos veículos e podem causar acidentes. No Brasil,
o último relatório da Confederação Nacional de Transportes (CNT), de 2018, apontou que 50%
dos 107.000 quilômetros de rodovias asfaltadas analisados no país foram classificadas como
regular, ruim ou péssima. Essa classificação é feita manualmente e é sujeita a erros ou aberta
a interpretações atreladas aos avaliadores. Infelizmente, esta situação não é muito diferente em
outros países. Na Índia, os buracos são grandes causadores de graves acidentes de trânsito.
Até os motoristas da Inglaterra sentem-se afetados pelos buracos nas estradas. Este trabalho
propõe um sistema automatizado para detecção de buracos nas estradas usando uma abordagem
wavelet em sinais de acelerômetro. O uso de acelerômetros para a detecção de buracos não é novidade.
Tipicamente, soluções que usam acelerômetros são baseadas em limiares, que indicam
a existência de buracos, e são manualmente calibrados. A desvantagem da calibração manual é
que ela é dependente de um observador expert para realizar um ajuste preciso. Como diferencial,
neste trabalho, a abordagem wavelet permite computar esses limiares de forma automática,
sem usar calibração manual. Foram realizados experimentos em ambientes controlado e real,
que confirmam a eficiência da solução proposta. Este é um importante passo na busca de um
processo de plena automatização para a detecção de buracos nas rodovias. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pasin, Marcia | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1611789402968312 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Kozakevicius, Alice de Jesus | por |
dc.contributor.referee1 | Reiser, Renata Hax Sander | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3283691152621834 | por |
dc.contributor.referee2 | Stein, Benhur de Oliveira | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/4640320476003795 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3771066869833632 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Ciência da Computação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::CIENCIA DA COMPUTACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Tecnologia | por |