dc.creator | Pereira, Janine Dorneles | |
dc.date.accessioned | 2021-04-29T18:14:42Z | |
dc.date.available | 2021-04-29T18:14:42Z | |
dc.date.issued | 2018-08-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/20729 | |
dc.description.abstract | The present work intends to show the results of a research that was carried
out about the gender thematic (story of women), through a student perspective, using
the (auto) biographic narratives, while methodology for the Teaching of History. For
this, we seek to know the conceptions which the students have about the gender
questions in their daily life, including the school one. We presented as theoretical-
methodological approach the Historical Education, (RÜSEN, 2001, 2007a, 2007b,
2015), Research-Education Training (JOSSO, 2010), bibliographical fact,
heterobiography and autobiography (MOMBERGER, 2008). In relation to the Gender
Questions, this investigation analyzes the ideas developed in the elaboration of
(auto) biographical narratives from the approach that gender are performative
discursive constructs (BUTLER, 2003), evinced in heteronormative relations of power
inserted in andro-normative societies (HOWES NETO, 2017). The target public was a
class of eighth grade, of elementary school, of a state school from São Gabriel city,
Rio Grande do Sul. We used (auto) biographical narratives while method in
qualitative research, for subsequent exam of the student’s conceptions in relation to
the gender questions. In this meantime, we promoted discussions about their
experiences of situations which involved violence against women in São Gabriel city
comparing with the condition of the women in the period of mining, 18th
Century.
Several of the narratives presented by the students reflect views of a chauvinist
society, misogynist and experiences quite impacting in relation to the theme. The
(auto) biographical narratives were chosen because they allow greater autonomy in
relation to the knowledge itself, as well as the dialogue between present-past by
means of the interaction between the social constructions of gender that involve the
daily life and the history contents of the referred grade, in a horizon that works
educational practices which encourage the freedom and autonomy of the students. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Narrativas (auto)biográficas | por |
dc.subject | Ensino de história | por |
dc.subject | Questões de gênero | por |
dc.subject | (Auto) biographical narratives | eng |
dc.subject | History teaching | eng |
dc.subject | Gender questions | eng |
dc.title | Questões de gênero no universo discente: narrativas (auto) biográficas como dispositivos de formação | por |
dc.title.alternative | Gender questions in the student universe: (auto) biographical narratives as education training devices | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O presente trabalho pretende apresentar os resultados de uma pesquisa
realizada sobre a temática gênero (história das mulheres), através da perspectiva
discente, com uso de narrativas (auto) biográficas, enquanto metodologia para o
Ensino de História. Para isso, visou-se conhecer as concepções que os estudantes
possuem sobre as questões de gênero em seu cotidiano, inclusive o escolar.
Apresentou-se como referencial teórico-metodológico a Educação Histórica,
(RÜSEN, 2001, 2007a, 2007b, 2015), Pesquisa-Formação (JOSSO, 2010), fato
biográfico, heterobiografia e autobiografia (MOMBERGER, 2008). Em relação às
Questões de Gênero, esta investigação analisa as ideias desenvolvidas na
elaboração de narrativas (auto) biográficas a partir do referencial de que gênero são
constructos discursivos performativos (BUTLER, 2003), evidenciadas em relações
de poder heteronormativas inseridas em sociedades andronormativas. (HOWES
NETO, 2017). O público alvo foi uma turma de oitavo ano, do ensino fundamental, de
uma escola estadual do município de São Gabriel, RS. Utilizaram-se narrativas
(auto) biográficas enquanto método em pesquisa qualitativa, para posterior exame
das concepções dos estudantes em relação às questões de gênero. Nesse ínterim,
promoveram-se discussões sobre vivências que envolvessem violência contra as
mulheres na cidade de São Gabriel, isso comparado com as condições das
mulheres no período da mineração, século XVIII. Muitas das narrativas
apresentadas pelos estudantes refletem visões de uma sociedade machista,
misógina e vivências bastante impactantes em relação ao tema. As narrativas (auto)
biográficas foram escolhidas porque possibilitam maior autonomia em relação ao
conhecimento de si, assim como o diálogo entre o presente-passado por meio da
interação entre as construções sociais de gênero que envolvem o cotidiano e os
conteúdos de história do referido ano, em um horizonte que trabalhe práticas
educacionais que incentivem a liberdade e autonomia estudantis. | por |
dc.contributor.advisor1 | Cunha, Jorge Luiz da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7227767555433465 | por |
dc.contributor.referee1 | Gonçalves, Rita de Cássia | |
dc.contributor.referee2 | Ribeiro, José Iran | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0281749612310420 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |