Show simple item record

dc.creatorCrestani, Maiéli Masteloto
dc.date.accessioned2021-10-21T19:59:28Z
dc.date.available2021-10-21T19:59:28Z
dc.date.issued2020-12-11
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22503
dc.description.abstractThe main objective of this research was to analyze if and how the mathematical content is approached in the materials published, available in the platform of the educational modality Quilombola School Education (QSE), on the Ministry of Education's website. Thus, with the purpose of knowing more about the theme, mappings were made in two different places: Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES and Google Scholar. The papers found were categorized, and only those that fell into the following categories were selected for a thorough reading, as they presented greater approximations and contributions to the development of this dissertation, they are: analysis of materials directed to QSE and Mathematics focused on QSE. With this same purpose, we also carried out a research on official documents and authorial works that approached historical issues, thus constituting a brief historical overview of the education offered to the Afro-Brazilian population and, specifically, to the quilombola population until we got to the current context. In relation to the theoretical contributions used, these are directly related to education in different contexts, more specifically about the teaching and learning of mathematics in quilombola communities, as well as about the didactic materials and pedagogical support directed to the QSE educational modality. The research has a qualitative approach, being defined as bibliographic according to its procedures and having Bardin's Content Analysis (2016) as a method of data analysis. The categories for data analysis, selected from what was obtained in the materials published on the MEC website, were established considering the themes that the math content is related, which are: Sports/Games/Play; Teacher Training; Art; Parties/Religion; Food Production/Storage/Collection/Commercialization; Environmental Problems; Women; Circularity; Health; Population Characteristics; Education; Labor Market; Quilombola History and Organization. After the analysis of the materials and the discussions concerning them, we make considerations concerning the development of the dissertation as a whole and specific issues concerning the analyses. About them, the topics that we considered most relevant were: the emphasis given to the materials, the contributions of the African and Afro-Brazilian population to the constitution of Brazilian society, and the issue of mathematics presented in most of them being directly related to cultural aspects of the communities.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectEducação Matemáticapor
dc.subjectEducação escolar quilombolapor
dc.subjectMatemática em documentos oficiaispor
dc.subjectMinistério da Educaçãopor
dc.subjectMathematics educationeng
dc.subjectQuilombola school educationeng
dc.subjectMathematics in official documentseng
dc.subjectMinistry of educationeng
dc.titleEducação escolar quilombola: a matemática presente em materiais publicados no site do Ministério da Educaçãopor
dc.title.alternativeQuilombola school education: mathematics present in materials published in the Ministry of Education's websiteeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoEsta pesquisa teve como objetivo principal analisar se e como o conteúdo matemático é abordado nos materiais publicados no site do Ministério da Educação, disponíveis na plataforma da modalidade educativa Educação Escolar Quilombola (EEQ). Assim, com o propósito de conhecer mais sobre o tema, realizamos mapeamentos em dois locais distintos: no Catálogo de Teses e Dissertações da CAPES e no Google Acadêmico. Os trabalhos encontrados foram categorizados e apenas aqueles que se enquadravam nas categorias analíticas de materiais direcionados à EEQ e Matemática voltada para a EEQ foram selecionados para uma leitura minuciosa. Isso porque esses materiais apresentavam maiores aproximações e contribuições para o desenvolvimento dessa dissertação. Também concretizamos uma pesquisa em documentos oficiais e obras autorais que abordassem questões históricas. Dessa maneira, constituímos um breve panorama histórico sobre a educação ofertada para a população afro-brasileira e, em específico, para a quilombola, até chegarmos ao contexto atual. Em relação aos aportes teóricos utilizados, estes estão diretamente relacionados à educação em contextos diferenciados, mais especificamente o ensino e aprendizagem de Matemática em comunidades quilombolas. Ademais, utilizamos conceitos que exploram os materiais didáticos e de apoio pedagógico direcionados à modalidade educativa de EEQ. A pesquisa possui uma abordagem qualitativa, sendo definida como bibliográfica, conforme seus procedimentos. Esse estudo traz a Análise de Conteúdo de Bardin (2016) como método para a análise de dados. As categorias para análise dos dados obtidos nos materiais publicados no site do MEC selecionados foram estabelecidas considerando as temáticas as quais o conteúdo matemático está relacionado. São elas: Esporte/Jogos/Brincadeiras; Formação de Professores; Arte; Festas/Religião; Produção/Armazenamento/Coleta/Comercialização de alimentos; Problemas Ambientais; Mulheres; Circularidade; Saúde; Características da população; Educação; Mercado de trabalho; História e Organização Quilombola. Após a realização das análises dos materiais e das discussões referentes a essas, tecemos considerações relativas ao desenvolvimento da dissertação como um todo abordamos problemáticas específicas, relativas às análises. Sobre elas, os pontos que consideramos mais relevantes de serem destacados foram a ênfase dada, nos materiais, às contribuições da população africana e afro-brasileira para a constituição da sociedade brasileira e o fato de a Matemática apresentada na maior parte do corpus estar diretamente relacionada a aspectos culturais das comunidades.por
dc.contributor.advisor1Fajardo, Ricardo
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/4796609278630063por
dc.contributor.referee1Lopes, Anemari Roesler Luersen Vieira
dc.contributor.referee2Khidir, Kaled Sulaiman
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/9057252969227467por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educação Matemática e Ensino de Físicapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Naturais e Exataspor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.