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dc.creatorMedeiros, Amanda de Souza
dc.date.accessioned2021-11-04T11:59:26Z
dc.date.available2021-11-04T11:59:26Z
dc.date.issued2020-03-24
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/22701
dc.description.abstractInnovations in the public sector result in more efficient and effective services, where problem solving translates into beneficial results for society. The health sector is considered to be one of the most innovative sectors. Thus, to encourage and reward innovators, in 2002, the Incentive Award in Science, Technology and Innovation for SUS was created. From this, the objective of the study is to characterize the innovations that won the Award, through a multiple case study. Data collection took place in two moments, the first by documentary analysis of 63 awarded cases, so that the innovation approaches, typologies and results of these innovations were classified. Secondly, through semi-structured interviews with 18 winning authors of the contest, representing 19 initiatives - one author was awarded in two editions - in which the inductors, barriers, facilitators, the results of these cases were identified, which were implemented in the SUS and the challenges of innovation in the public sector. The data underwent content analysis. As for the results, the Innovation of Improvement approach was the most identified among the 63 cases, the types of Communication Innovation and Process Innovation were the predominant ones. As for the inducers, the Problem Oriented and Non- Problem Oriented factors were the main ones highlighted among the interviewees. Human Resources (HR) Limitations and Budget and Financial Limitations were the main barriers encountered. As for facilitators, Resource Availability and Teamwork prevailed. Regarding the results of these award-winning innovations, Improvements in Organizational Management, Improvement in Delivery and / or Quality of Services, Improvement of Image and Institutional Relations and Improvement of Organizational Climate, were identified in that order of predominance. The study found that only two initiatives were continued due to political, legislative and budgetary issues. Also, that the public sector does not motivate and does not encourage professionals to innovate, due to several challenges yet to be overcome.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectInovação em serviços de saúde públicapor
dc.subjectIndutores, barreiras e facilitadorespor
dc.subjectResultados das inovaçõespor
dc.subjectInnovation in public health serviceseng
dc.subjectInductors, barriers and facilitatorseng
dc.subjectResults of innovationseng
dc.titleInovação em saúde: avaliação das iniciativas vencedoras do Prêmio de Incentivo em Ciência, Tecnologia e Inovação para o SUSpor
dc.title.alternativeHealth innovation: evaluation of the winning initiatives of the Incentive Award in Science, Technology and Innovation for SUSeng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoAs inovações no setor público resultam em serviços mais eficientes e eficazes, em que a resolução de problemas se traduza em resultados benéficos à sociedade. O setor de saúde é considerado um dos setores que mais inova. Assim, para incentivar e gratificar os inovadores, em 2002, foi criado o Prêmio de Incentivo em Ciência, Tecnologia e Inovação para o SUS. A partir disso, tem-se como objetivo de estudo caracterizar as inovações vencedoras do Prêmio, por meio de um estudo de casos múltiplos. A coleta de dados ocorreu em dois momentos, a primeira por análise documental de 63 casos premiados, de modo que foram classificadas as abordagens de inovação, tipologias e resultados dessas inovações. Em segundo momento, por meio de entrevistas semiestruturadas com 18 autores vencedores do concurso, que representam 19 iniciativas – uma autora foi premiada em duas edições – em que se identificou os indutores, as barreiras, facilitadores, os resultados desses casos, quais foram implementados no SUS e os desafios da inovação no setor público. Os dados passaram por análise de conteúdo. Quanto aos resultados, a abordagem Inovação de Melhoria foi a mais identificada entre os 63 casos, as tipologias Inovação de Comunicação e Inovação de Processo foram as predominantes. Quanto aos indutores, os fatores Orientado a Problema e Não Orientado a Problema foram os principais destacados entre os entrevistados. Limitações de Recursos Humanos (RH) e Limitações Orçamentárias e Financeiras foram as principais barreiras encontradas. Quanto aos facilitadores, Disponibilidade de Recursos e Trabalho em Equipe prevaleceram. Sobre os resultados dessas inovações premiadas, Melhorias da Gestão Organizacional, Melhoria na Entrega e/ou Qualidade dos Serviços, Melhoria da Imagem e Relações Institucionais e Melhoria do Clima Organizacional, foram identificadas nessa ordem de predominância. O estudo identificou que apenas duas iniciativas foram continuadas devido a questões políticas, legislativas e orçamentárias. Também, que o setor público não motiva e não incentiva os profissionais para inovar, devido a vários desafios ainda a serem superados.por
dc.contributor.advisor1Bohrer, Cariza Teixeira
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/5848602327932124por
dc.contributor.referee1Silva Filho, Antonio Isidro da
dc.contributor.referee2Zucatto, Luís Carlos
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/0027562394320074por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentAdministração Públicapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicaspor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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