dc.creator | Medeiros, Amanda de Souza | |
dc.date.accessioned | 2021-11-04T11:59:26Z | |
dc.date.available | 2021-11-04T11:59:26Z | |
dc.date.issued | 2020-03-24 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22701 | |
dc.description.abstract | Innovations in the public sector result in more efficient and effective services, where problem
solving translates into beneficial results for society. The health sector is considered to be one
of the most innovative sectors. Thus, to encourage and reward innovators, in 2002, the Incentive
Award in Science, Technology and Innovation for SUS was created. From this, the objective
of the study is to characterize the innovations that won the Award, through a multiple case
study. Data collection took place in two moments, the first by documentary analysis of 63
awarded cases, so that the innovation approaches, typologies and results of these innovations
were classified. Secondly, through semi-structured interviews with 18 winning authors of the
contest, representing 19 initiatives - one author was awarded in two editions - in which the
inductors, barriers, facilitators, the results of these cases were identified, which were
implemented in the SUS and the challenges of innovation in the public sector. The data
underwent content analysis. As for the results, the Innovation of Improvement approach was
the most identified among the 63 cases, the types of Communication Innovation and Process
Innovation were the predominant ones. As for the inducers, the Problem Oriented and Non-
Problem Oriented factors were the main ones highlighted among the interviewees. Human
Resources (HR) Limitations and Budget and Financial Limitations were the main barriers
encountered. As for facilitators, Resource Availability and Teamwork prevailed. Regarding the
results of these award-winning innovations, Improvements in Organizational Management,
Improvement in Delivery and / or Quality of Services, Improvement of Image and Institutional
Relations and Improvement of Organizational Climate, were identified in that order of
predominance. The study found that only two initiatives were continued due to political,
legislative and budgetary issues. Also, that the public sector does not motivate and does not
encourage professionals to innovate, due to several challenges yet to be overcome. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Inovação em serviços de saúde pública | por |
dc.subject | Indutores, barreiras e facilitadores | por |
dc.subject | Resultados das inovações | por |
dc.subject | Innovation in public health services | eng |
dc.subject | Inductors, barriers and facilitators | eng |
dc.subject | Results of innovations | eng |
dc.title | Inovação em saúde: avaliação das iniciativas vencedoras do Prêmio de Incentivo em Ciência, Tecnologia e Inovação para o SUS | por |
dc.title.alternative | Health innovation: evaluation of the winning initiatives of the Incentive Award in Science, Technology and Innovation for SUS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | As inovações no setor público resultam em serviços mais eficientes e eficazes, em que a
resolução de problemas se traduza em resultados benéficos à sociedade. O setor de saúde é
considerado um dos setores que mais inova. Assim, para incentivar e gratificar os inovadores,
em 2002, foi criado o Prêmio de Incentivo em Ciência, Tecnologia e Inovação para o SUS. A
partir disso, tem-se como objetivo de estudo caracterizar as inovações vencedoras do Prêmio,
por meio de um estudo de casos múltiplos. A coleta de dados ocorreu em dois momentos, a
primeira por análise documental de 63 casos premiados, de modo que foram classificadas as
abordagens de inovação, tipologias e resultados dessas inovações. Em segundo momento, por
meio de entrevistas semiestruturadas com 18 autores vencedores do concurso, que representam
19 iniciativas – uma autora foi premiada em duas edições – em que se identificou os indutores,
as barreiras, facilitadores, os resultados desses casos, quais foram implementados no SUS e os
desafios da inovação no setor público. Os dados passaram por análise de conteúdo. Quanto aos
resultados, a abordagem Inovação de Melhoria foi a mais identificada entre os 63 casos, as
tipologias Inovação de Comunicação e Inovação de Processo foram as predominantes. Quanto
aos indutores, os fatores Orientado a Problema e Não Orientado a Problema foram os principais
destacados entre os entrevistados. Limitações de Recursos Humanos (RH) e Limitações
Orçamentárias e Financeiras foram as principais barreiras encontradas. Quanto aos
facilitadores, Disponibilidade de Recursos e Trabalho em Equipe prevaleceram. Sobre os
resultados dessas inovações premiadas, Melhorias da Gestão Organizacional, Melhoria na
Entrega e/ou Qualidade dos Serviços, Melhoria da Imagem e Relações Institucionais e Melhoria
do Clima Organizacional, foram identificadas nessa ordem de predominância. O estudo
identificou que apenas duas iniciativas foram continuadas devido a questões políticas,
legislativas e orçamentárias. Também, que o setor público não motiva e não incentiva os
profissionais para inovar, devido a vários desafios ainda a serem superados. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bohrer, Cariza Teixeira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5848602327932124 | por |
dc.contributor.referee1 | Silva Filho, Antonio Isidro da | |
dc.contributor.referee2 | Zucatto, Luís Carlos | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0027562394320074 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração Pública | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Gestão de Organizações Públicas | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO::ADMINISTRACAO PUBLICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |