dc.creator | Losekann, Denise Meller | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T14:29:39Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T14:29:39Z | |
dc.date.issued | 2020-11-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22985 | |
dc.description.abstract | This dissertation proposes conversations between archive, gender and sexuality and welcomes the Visual Arts Laboratory Digital Journal (RDLAV or Revista Digital do LAV) of the Federal University of Santa Maria (UFSM) as materiality, considering the discursive productions put into circulation by this journal, as well as what has been produced in the field of Education and Arts and the possible relations between gender and sexuality. It is set as the issue-problem of this dissertation: what can the RDLAV do while archive and its conversations in the play of forces between gender and sexuality? Therefore, the assemblages between education, art, gender and sexuality (BUTLER, 2018; LOURO, 2013, 2014) hang together with the concepts of archive, speech, utterance (FOUCAULT, 1997, 2000, 2004), micropolitics and embryos of the world (ROLNIK, 2018a), forming conversations with these fields of investigation. The Revista Digital do LAV (RDLAV) is considered an archive/world permeated by multiple voices, which makes it possible to think a dissipative archive that can happen more through the lapses, the intervals and the failures/absences than through an agglomerated chain of speeches. Thus, the methodology in this study is based on the notion of archive, which corroborates to problematize such notion, and also allows possible twists in the way of operating it. Therefore, the results present an archive/world composed by blocks of sensations and fragments, moved by provisional dives, that happen through conversations and arrangements between images, writings, concepts and cries of silence. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Revista Digital do LAV | por |
dc.subject | Arquivo | por |
dc.subject | Gênero e sexualidade | por |
dc.subject | Educação e artes | por |
dc.subject | Archive | eng |
dc.subject | Gender and sexuality | eng |
dc.subject | Education and arts | eng |
dc.title | Revista digital do LAV/UFSM – conversações entre arquivo, gênero e sexualidade | por |
dc.title.alternative | Revista digital do LAV/UFSM – conversations between archive, gender and sexuality | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação propõe conversações entre arquivo, gênero e sexualidade e acolhe a Revista Digital do Laboratório de Artes Visuais (RDLAV) da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) como materialidade, considerando as produções discursivas postas em circulação por esse periódico, bem como o que tem sido produzido no campo da Educação e das Artes e as possíveis relações entre gênero e sexualidade. Lança-se como questão-problema: o que pode a RDLAV enquanto arquivo e suas conversações no jogo de forças entre gênero e sexualidade? Dessa forma, os agenciamentos entre educação, arte, gênero e sexualidade (BUTLER, 2018; LOURO, 2013, 2014) articulam-se com os conceitos de arquivo, discurso, enunciado (FOUCAULT, 1997, 2000, 2004), micropolítica e embriões de mundo (ROLNIK, 2018a), compondo conversações com esses campos de investigação. Considera-se a Revista Digital do LAV (RDLAV) um arquivo/mundo permeado por múltiplas vozes, o que possibilita pensar um arquivo dissipador que pode acontecer mais pelos lapsos, pelos intervalos e pelas falhas/ausências do que por um encadeamento aglomerado de discursos. Assim, a metodologia neste estudo se ampara na noção de arquivo, o que corrobora para problematizar tal noção e permite, também, possíveis torções no modo de operá-la. Com isso, como resultados se apresenta um arquivo/mundo composto por blocos de sensações e fragmentos, movimentado por mergulhos provisórios, que acontecem por meio de conversas e arranjos entre imagens, escritas, conceitos e gritos de silêncio. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee1 | Loponte, Luciana Gruppelli | |
dc.contributor.referee2 | Paixão, Márcia Eliane Leindcker da | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2138166270916703 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |