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dc.creatorBeal, Diego
dc.date.accessioned2021-12-22T12:49:58Z
dc.date.available2021-12-22T12:49:58Z
dc.date.issued2021-10-20
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/23401
dc.description.abstractThis thesis has as its theme the theory of rationality in the traditions of Alasdair MacIntyre and the possibilities of overcoming moral relativism. The research problem consists of investigating and proposing answers to the following question: how to avoid moral relativism in MacIntyre, when the resumption of an ethics of virtues combined with the defense of a plurality of traditions (often rivals) that are transformed in the course of of time? The general objective of this thesis is to demonstrate the possibilities of overcoming relativism in MacIntyre's moral philosophy, considering the assumptions of his theory of the rationality of traditions. The specific objectives are: to analyze the concept of constituted and constitutive rationality of tradition; investigate some of the critical formulations in relation to the limitations and implications of the definition of Macintyrean virtue; research on possible answers and blunt solutions to the problem of relativism; and constructing propositions on which the moral debate could be oriented, avoiding the relativistic threat. As for the methodological procedures, the dialectical method was used, with the adoption of a qualitative approach and use of a bibliographic reference, available in the form of books, e-books and scientific articles. The research addresses the conditioning aspects of rational investigation and the context of criticism of contemporary morals, presents the development of the concept of virtue in MacIntyre's moral philosophy, retracing the path of practices, narrative unit and tradition, recovering the MacIntyre's understanding of the rationality of traditions and the criteria that underlie rational research, exposes the reasons that would make relativism possible in Macintyrean moral theory and investigates its rejection possibilities. Finally, it is concluded by the refutation of the relativist theses, after the formulation of arguments that overcome the relativist, perspectivist and particularist challenges.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFilosofiapor
dc.subjectRacionalidadepor
dc.subjectTradiçãopor
dc.subjectRelativismopor
dc.subjectMoralpor
dc.subjectPhilosophyeng
dc.subjectRationalityeng
dc.subjectTraditioneng
dc.subjectRelativismeng
dc.titleRacionalidade das tradições e possibilidades de superação do relativismo moral em Alasdair Macintyrepor
dc.title.alternativeRationality of the traditions and possibilities of overcoming moral relativism in Alasdair Macintyreeng
dc.typeTesepor
dc.description.resumoA presente tese tem por tema a teoria da racionalidade das tradições de Alasdair MacIntyre e as possibilidades de superação do relativismo moral. O problema de pesquisa consiste na investigação e na proposição de respostas à seguinte questão: como evitar o relativismo moral em MacIntyre, quando realizada a retomada de uma ética das virtudes aliada à defesa de uma pluralidade de tradições (frequentemente rivais) que se transformam no decorrer do tempo? O objetivo geral desta tese é demonstrar as possibilidades de superação do relativismo na filosofia moral de MacIntyre, considerando os pressupostos de sua teoria da racionalidade das tradições. Têm-se como objetivos específicos: analisar o conceito de racionalidade constituída e constitutiva da tradição; investigar algumas das formulações críticas em relação às limitações e às implicações da definição de virtude macintyreana; pesquisar sobre possíveis respostas e soluções contundentes ao problema do relativismo; e construir proposições sobre as quais o debate moral poderia ser orientado, evitando a ameaça relativista. Quanto aos procedimentos metodológicos, utilizou-se o método dialético, com a adoção da abordagem qualitativa e utilização de referencial bibliográfico, disponível na forma de livros, e-books e artigos científicos. A pesquisa aborda os aspectos condicionantes da investigação racional e o contexto da crítica à moral contemporânea, apresenta o desenvolvimento do conceito de virtude na filosofia moral de MacIntyre, refazendo-se o percurso das práticas, da unidade narrativa e da tradição, resgata-se o entendimento de MacIntyre acerca da racionalidade das tradições e os critérios que fundamentam a pesquisa racional, expõe-se as razões que tornariam possível o relativismo na teoria moral macintyreana e investigam-se as suas possibilidades de rejeição. Por fim, conclui-se pela refutação das teses relativistas, após a formulação de argumentos que superam os desafios relativista, perspectivista e particularista.por
dc.contributor.advisor1Grzibowski, Silvestre
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/6586514798766408por
dc.contributor.referee1Krassuski, Jair Antônio
dc.contributor.referee2Rossatto, Noeli Dutra
dc.contributor.referee3Cavalheiri, Alceu
dc.contributor.referee4Brugnera, Nedilso Lauro
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/4017068292000441por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentFilosofiapor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Filosofiapor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::FILOSOFIApor
dc.publisher.unidadeCentro de Ciências Sociais e Humanaspor


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