dc.creator | Lenhardt, Wagner Guilherme | |
dc.date.accessioned | 2022-01-13T18:20:35Z | |
dc.date.available | 2022-01-13T18:20:35Z | |
dc.date.issued | 2021-02-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23527 | |
dc.description.abstract | This dissertation has as its theme the legitimation strategies printed in the journalistic
frameworks of Brazilian Federal Universities (UFs). We assume that the media participates in
processes of (de) legitimization of institutions, such as public universities. Often, UFs have
their existence threatened, mainly due to the budget cuts they suffer from the different
governments that pass through Brazil. At the same time that journalism draws attention to this
theme, several questions arise about UFs, generating tensions and divergent movements. As
an empirical object, we will analyze the newspaper Zero Hora. Our time frame comprises the
first and third semesters of Jair Bolsonaro's government, thus bringing together the first
moments of a new political perspective for UFs and also the first months of the covid-19
pandemic, when scientific institutions had great visibility in the actions to fight the disease.
The guiding question of this study is “what are the frameworks built by the newspaper Zero
Hora in scheduling Federal Universities during the first semester of the Bolsonaro
government and during the first semester of the new coronavirus pandemic in Brazil?”. As a
general objective, we propose to analyze the frameworks built by the newspaper Zero Hora
that operate in the (de) legitimation of UFs, considering the first six months of the Jair
Bolsonaro government and the first six months of the new coronavirus pandemic in Brazil.
Our theoretical framework, first, seeks to verify the role of UFs from the triad teaching,
research and extension, based on authors in the field of Education (WANDERLEY, 2003;
MARTINS, 2008; RAYS; 2003). Then, we used the notion of political field, journalistic field
and scientific field to verify the crossings that occur between such spheres (BOURDIEU,
1989; COOK, 2011; RODRIGUES, 1990). We also articulate the concepts of strategies,
legitimacy, legitimation and journalistic discourse (BOURDIEU, 2004; RODRIGUES, 1990;
SODRÉ, 2006; BARICHELLO, 2018). As a theoretical-methodological proposal, we will use
the framework studies (GAMSON AND LASCH, 1981; GAMSON AND MODIGLIANI,
1989). The results show a preponderance of the UF faculty as sources, in a framework that
places these institutions as a place where the main agents capable of analyzing and explaining
events are. Another very prominent framework is the tension between the political and
scientific fields, mainly due to criticism between the fields regarding the epidemiological
crisis caused by the covid-19. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Legitimação | por |
dc.subject | Universidades federais | por |
dc.subject | Enquadramentos | por |
dc.subject | Jornal Zero Hora | por |
dc.subject | Legitimation | eng |
dc.subject | Federal universities | eng |
dc.subject | Frameworks | eng |
dc.subject | Zero Hour newspaper | eng |
dc.title | Legitimação das universidades federais: análise dos enquadramentos construídos pelo jornal Zero Hora | por |
dc.title.alternative | Legitimation of federal universities: analysis of the frameworks constructed in the newspaper Zero Hora | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação tem como tema as estratégias de legitimação impressas nos enquadramentos
jornalísticos das Universidades Federais (UFs) Brasileiras. Partimos do pressuposto de que a
mídia participa de processos de (des)legitimação de instituições, como as universidades
públicas. Frequentemente, as UFs têm sua existência ameaçada, devido principalmente aos
cortes orçamentários que sofrem por parte dos diferentes governos que passam pelo Brasil. Ao
mesmo tempo em que o jornalismo chama a atenção para este tema, vários questionamentos
surgem sobre as UFs, gerando tensões e movimentos divergentes. Como objeto empírico,
analisaremos o jornal Zero Hora. Nosso recorte temporal compreende o primeiro e o terceiro
semestre do governo de Jair Bolsonaro, aglutinando, assim, os primeiros momentos de uma
nova perspectiva política para as UFs e, também, os primeiros meses da pandemia de covid-
19, quando as instituições científicas tiveram uma grande visibilidade nas ações de
enfrentamento da doença. A pergunta norteadora deste estudo é “quais são os enquadramentos
construídos pelo jornal Zero Hora no agendamento das Universidades Federais durante o
primeiro semestre do governo Bolsonaro e durante o primeiro semestre da pandemia do novo
coronavírus no Brasil?”. Como objetivo geral, nos propomos analisar os enquadramentos
construídos pelo jornal Zero Hora que operam na (des)legitimação das UFs, considerando os
seis primeiros meses do governo de Jair Bolsonaro e os seis primeiros meses da pandemia do
novo coronavírus no Brasil. Nosso referencial teórico, primeiramente, busca verificar qual o
papel das UFs a partir da tríade ensino, pesquisa e extensão, com base em autores da área da
Educação (WANDERLEY, 2003; MARTINS, 2008; RAYS; 2003). Depois, utilizamos a
noção de campo político, campo jornalístico e campo científico para verificar os
atravessamentos que ocorrem entre tais esferas (BOURDIEU, 1989; COOK, 2011;
RODRIGUES, 1990). Fazemos também uma articulação entre os conceitos de estratégias,
legitimidade, legitimação e discurso jornalístico (BOURDIEU, 2004; RODRIGUES, 1990;
SODRÉ, 2006; BARICHELLO, 2018). Como proposta teórico-metodológica, utilizaremos os
estudos de enquadramento (GAMSON E LASCH, 1981; GAMSON E MODIGLIANI, 1989).
Os resultados mostram uma preponderância do corpo docente das UFs enquanto fontes, em
um enquadramento que coloca essas instituições como lugar em que estão os principais
agentes capazes de analisar e explicar os acontecimentos. Outro enquadramento bastante
saliente é o tensionamento entre os campos político e científico, fruto, principalmente, das
críticas entre os campos com relação à crise epidemiológica causada pela covid-19. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pozobon, Rejane de Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4513978248449141 | por |
dc.contributor.referee1 | Baldissera, Rudimar | |
dc.contributor.referee2 | Barichello, Eugenia Maria Mariano da Rocha | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7822094785543589 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |