dc.creator | Elsner, Raisa de Matos | |
dc.date.accessioned | 2022-01-21T17:21:32Z | |
dc.date.available | 2022-01-21T17:21:32Z | |
dc.date.issued | 2020-11-27 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23597 | |
dc.description.abstract | This dissertation was developed alongside the Graduate Program in Education of the
Federal University of Santa Maria (UFSM), within the research field of Special
Education, Inclusion and Difference and had as its main goal to understand the
discursive effects produced in the discipline of Libras taught in licentiate degree
courses from UFSM. From a post-structuralist perspective of Education, the research
aimed at having a postmodern ethnographic approach for the production and analysis
of materialities, and from them, the following conceptual tools were listed: discourse
(Michel Foucault); experience and craftsmanship (Jorge Larrosa). The materiality
produced consisted of, among other crossings inherent to an ethnographic research,
the narratives of undergraduate students, recorded in a field journal. During the
research, it was noticed that, in addition to teaching a language, mandatory in teacher
formation courses since the Decree no. 5.626 of 2005, the discipline of Libras in
Licentiate Degree Courses can be a place for other crossings, namely: the relationship
with Difference, the process of becoming a teacher and the power of the school. Based
on the conceptual tools listed, it was possible to visualize the discursive formation
which involves the teachers’ formation process in different bodies of knowledge, as
well as thinking about teaching teachers from what Larrosa (2018) understands as a
teacher’s profession. Aligned with this, the power of the school as a meeting and
experience place is highlighted, as well as the importance of the teacher's role in their
capacity to produce listening. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Disciplina de libras | por |
dc.subject | Formação de professores | por |
dc.subject | Experiência | por |
dc.subject | Discurso | por |
dc.subject | Etnografia pós-moderna | por |
dc.subject | Discipline of libras (brazilian sign language) | eng |
dc.subject | Teachers’ formation | eng |
dc.subject | Experience | eng |
dc.subject | Discourse | eng |
dc.subject | Postmodern ethnography | eng |
dc.title | “A gente não está preparado para ser professor”: efeitos discursivos da disciplina de libras nas licenciaturas da UFSM | por |
dc.title.alternative | “We are not prepared to be teachers”: discourse effects in the discipline of libras (brazilian sign language) in licentiate degree courses at UFSM | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação foi desenvolvida junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação
da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), na linha de pesquisa Educação
Especial, Inclusão e Diferença, e teve como objetivo central compreender os efeitos
discursivos produzidos na disciplina de Libras ministrada nas Licenciaturas da UFSM.
A partir de uma perspectiva pós-estruturalista em Educação, a pesquisa aproximouse
de uma abordagem etnográfica pós-moderna para produção e análise das
materialidades, e a partir delas foram elencadas as seguintes ferramentas conceituais:
discurso (Michel Foucault); experiência e ofício (Jorge Larrosa). A materialidade
produzida consistiu, entre outros atravessamentos próprios de uma pesquisa de
cunho etnográfico, nas narrativas dos alunos das Licenciaturas, registradas em diário
de campo. Durante o fazer pesquisa, percebeu-se que, para além do ensino de uma
língua, obrigatório nos cursos de formação de professores desde o Decreto n. 5.626
de 2005, a disciplina de Libras nas Licenciaturas pode ser um lugar para outros
atravessamentos, quais sejam: a relação com a diferença, o tornar-se professor e a
potência da escola. A partir das ferramentas conceituais elencadas, foi possível
visualizar a formação discursiva que envolve o fazer docente de diferentes áreas do
conhecimento, bem como pensar em um fazer docente a partir do que Larrosa (2018)
entende como ofício de professor. Consonante a isso, destaca-se a potência da escola
enquanto lugar de encontro e experiência, bem como a importância do papel do
professor enquanto capacidade de produzir escuta. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1361785565182358 | por |
dc.contributor.referee1 | Gallina, Simone Freitas da Silva | |
dc.contributor.referee2 | Witchs, Pedro Henrique | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9944549263983791 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |