dc.creator | Cardoso, Márcio dos Reis | |
dc.date.accessioned | 2022-03-30T17:44:20Z | |
dc.date.available | 2022-03-30T17:44:20Z | |
dc.date.issued | 2021-12-17 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/23986 | |
dc.description.abstract | The politics Brazilian education has increasingly emphasized the aspect of inclusion in recent years. This movement follows international trends and is in line with the regulations governing education in the country. The Military College System in Brazil has been looking for to adapt to this new reality. In this context, this study has aimed to understand the systematic implementation of Inclusive Education in this differentiated education network, from the perspective of culture. The research was carried out through a qualitative study, from document analysis and data collection. The population consisted of the target audience of Inclusive Education students regularly enrolled in the participating units, as well as the teaching agents involved in this process. In order to achieve the purpose of this investigation, a questionnaire was applied, aimed at the public participating. Data verification followed a qualitative approach, using the content analysis method. The primary results have focused on the identification of the main aspects related to the military culture that impact the inclusion process and the secondary results have focused on the characteristics of the model that has been adopted to implement this educational modality. The answers obtained indicate that the elements of the Brazilian military culture were absorbed on a large scale by The Military College System in Brazil and influence the implementation and consolidation of Inclusive Education in the System, some positively and others negatively, favoring this process and sometimes hindering this process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação inclusiva | por |
dc.subject | Implantação | por |
dc.subject | Colégio militar | por |
dc.subject | Inclusive education | eng |
dc.subject | Implantation | eng |
dc.subject | Military school | eng |
dc.title | Processo de implantação da educação inclusiva no sistema Colégio Militar do Brasil: a influência dos elementos da cultura militar | por |
dc.title.alternative | Process of implementing inclusive education in the military College System in Brazil: the influence of the elements of military culture | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A política educacional brasileira tem dado cada vez mais destaque ao aspecto da inclusão nos últimos anos. Esse movimento segue tendências internacionais e está alinhado com as normativas que regem a educação no país. O Sistema Colégio Militar do Brasil (SCMB) busca adequar-se a essa nova realidade. Nesse contexto, este estudo teve por objetivo compreender a sistemática de implantação da Educação Inclusiva nessa rede diferenciada de ensino, sob a ótica da cultura. A pesquisa foi realizada por meio de estudo qualitativo, a partir de análise documental e coleta de dados. A população foi constituída pelos alunos público-alvo da Educação Inclusiva que já se encontram matriculados no sistema, bem como os agentes de ensino envolvidos nesse processo. Como forma de atingir a proposta desta investigação, foi aplicado um questionário, direcionado ao público participante da investigação. A verificação dos dados seguiu uma abordagem qualitativa, utilizando-se do método da análise de conteúdo. Os resultados primários incidiram sobre a identificação dos principais aspectos ligados à cultura militar que impactam no processo da inclusão e os resultados secundários recaíram sobre as características do modelo que vem sendo adotado para implementação dessa modalidade educativa. Após a análise, concluiu-se que os elementos da cultura militar brasileira foram absorvidos em larga escala pelo SCMB e influenciam a implantação e consolidação da Educação Inclusiva no Sistema, sendo que alguns de forma positiva e outros de forma negativa, hora favorecendo e hora dificultando esse processo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6934897603622261 | por |
dc.contributor.referee1 | Pacheco, Cláudia Regina Costa | |
dc.contributor.referee2 | Marquesan, Lorena Ines Peterini | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4021042926538961 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |