dc.creator | Almansa, Filipi Michels | |
dc.date.accessioned | 2022-04-19T18:49:51Z | |
dc.date.available | 2022-04-19T18:49:51Z | |
dc.date.issued | 2021-11-30 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24103 | |
dc.description.abstract | This study aims to analyze how inserting educational robotics (ER) into the
continuing education of teachers enhances the innovation of educational practices.
For this, two training cycles were organized with teachers from the municipal public
educational network of Cachoeira do Sul - Rio Grande do Sul - enrolled in the
schools covered by the Connected Education Innovation Program. This is a
qualitative action study whose delimitation, organization, and data analysis were
mediated by three cartographic matrices: the Dialogical-Problematizing Matrix, the
Thematic-Organizing Matrix, and the Thematic-Analytical Matrix. The data were
produced by using lesson plans, participant observation, and semi-structured
interviews. Then, three categories were organized for analysis and discussion:
Teachers’ perception of Educational Technology: the Need for Technological-
Pedagogical Fluency (TPF) in the Teaching-Learning Process”; “Educational
Robotics: Challenges and Potentialities in the Teaching-Learning process in basic
education”; and “Public Educational Policies: Innovate to Democratize Teaching-
Learning.”In the course of the study, ethical issues were observed regarding the
privacy of the collaborators who consented to their participation. The theoretical
foundation is based on the studies of Papert (1985), Tripp (2005), César (2013),
Mallmann (2015), and D’Abreu (2018), among others. In view of this, it is understood
that ER, when used in continuing education programs, enhances the innovation of
educational practices in primary education. The productions developed during the
training and shared as Open Educational Resources mobilize innovative practices by
enabling access and adaptations, thereby democratizing the teaching-learning
process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação continuada | por |
dc.subject | Práticas educativas | por |
dc.subject | Robótica educacional | por |
dc.subject | Continuing education | eng |
dc.subject | Educational practices | eng |
dc.subject | Educational robotics | eng |
dc.title | Robótica educacional na formação continuada de professores: inovação nas práticas educativas da educação básica | por |
dc.title.alternative | Educational robotics in continuous teacher education: innovation in educational practices in basic education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Essa pesquisa tem como objetivo analisar de que forma a inserção da Robótica
Educacional (RE) na formação continuada de professores potencializa a inovação
das práticas educativas. Para isso, foram organizados dois ciclos de formações com
professores da rede pública municipal de Cachoeira do Sul - Rio Grande do Sul -
que possuem matrículas nas escolas contempladas do Programa de Inovação
Educação Conectada. Trata-se de uma pesquisa-ação do tipo qualitativa, cuja
delimitação, organização e análise dos dados foram mediadas por três matrizes
cartográficas: a Matriz Dialógico-Problematizadora, a Matriz Temático-Organizadora
e a Matriz Temático-Analítica. Para obtenção dos dados produzidos, foram utilizados
os planejamentos de aula, a observação participante e a entrevista semiestruturada;
a posteriori, foram organizadas três categorias para análises e discussões:
“Percepção dos professores frente as Tecnologias Educacionais: Necessidade de
Fluência Tecnológico-Pedagógica (FTP) no processo de ensino-aprendizagem”;
“Robótica Educacional: Desafios e potencialidades no processo de ensinoaprendizagem
na educação básica”; e “Políticas Públicas Educacionais: Inovar para
democratizar o ensino-aprendizagem”. No decurso da pesquisa, são observadas as
questões éticas, respeitando a privacidade dos colaboradores que consentiram com
a sua participação. O embasamento teórico está pautado nos estudos de Papert
(1985), Tripp (2005), César (2013), Mallmann (2015) e D’Abreu (2018), entre outros.
Frente a isso, compreende-se que a RE, quando utilizada em programas de
formação continuada, potencializa a inovação das práticas educativas na educação
básica. As produções desenvolvidas durante as formações, compartilhadas como
Recurso Educacional Aberto (REA), mobilizam práticas inovadoras ao possibilitar
acesso e adaptações, democratizando o processo de ensino-aprendizagem. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mallmann, Elena Maria | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4353719005526350 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Schneider, Daniele da Rocha | |
dc.contributor.referee1 | César, Danilo Rodrigues | |
dc.contributor.referee2 | Bernardi, Giliane | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2751359374983701 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |