dc.creator | Silva, Roberto Silva da | |
dc.date.accessioned | 2022-04-20T20:03:12Z | |
dc.date.available | 2022-04-20T20:03:12Z | |
dc.date.issued | 2021-11-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/24127 | |
dc.description.abstract | This master’s thesis is the result of a survey carried out with public school educators who use filmmaking as a device in their pedagogical practice. The role of this teacher in the construction of the teaching of these teachers is the subject of the research. The question that is constantly around is: how did filmmaking act in the construction of the teaching of film-producing teachers at school? This study seeks to understand how the experiences of educators with the seventh art affect their practices with students. How aesthetic experiences with cinema acted in the construction of these subjects' teaching, providing an opportunity to see how we can understand it. The autobiographical research was inspired by the Pedagogy of Observance (Celorio, 2015) and consisted of three interviews with teachers from Recife (PE), Palmeira dos Índios (AL) and Campo Bom (RS). These resulted in three cinematographic sinopsis that allowed the understanding of the crossing of cinema in the teaching of the research subjects. This understanding was based on the Bantu-Kongo cosmogram translated from Bakongo orality by Bunseki Fu-kiau (Santos, 2019). The communication between the north and south cosmovisions was possible because at all ontological stages there is a solar relationship between what Castoriadis (1982) established as representations of the instituted imaginary of the community field with the radical imaginary, of the subjective domain (ubuntu) . Such a process is solar because an exterior phenomenon acts metaphysically similar to the Sun by activating particles in the physical domain. There is a solar moment (kibanji) that radiates a magma, the meeting of imaginary representations. As it changes stages - black, red, white and yellow - it constitutes a fundamental instituting imaginary of cinematographic pedagogical practices. The notes in this script lead to professionality as opposed to the idea of professionalism, teaching, that is, a more organic relationship with the device that affects the being (muntu) in a deeper, intangible way (mpemba). That's why, even marginalized by the institutional, the cinema device starts to occupy a symbolic place in the practice of these educators. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Cinema escolar | por |
dc.subject | Formação afro-orientada | por |
dc.subject | Imaginário social | por |
dc.subject | Teacher formation | eng |
dc.subject | School film-making | eng |
dc.subject | Afro-oriented formation | eng |
dc.subject | Social imaginary | eng |
dc.title | Cores da docência: o cinema como sol de uma formação instituinte no ensino público | por |
dc.title.alternative | Teaching colors: the filmmaking as a sun to a new imaginary establish on public schools | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação é resultante de uma pesquisa feita com educadores da rede pública que utilizam o cinema como dispositivo na sua prática pedagógica. A atuação deste na construção da docência desses professores é o tema da pesquisa. A pergunta que ronda incessante é: como o cinema atuou na construção da docência de professores produtores de cinema na escola? Este estudo busca entender como as vivências dos educadores com a sétima arte reverberam nas suas práticas com os estudantes. Como as experiências estéticas com o cinema agiram na construção da docência desses sujeitos, oportunizando enxergar como podemos entender a mesma. A pesquisa autobiográfica foi inspirada na Pedagogia da Observância (Celorio, 2015) e consistiu em três entrevistas com professores de Recife (PE), Palmeira dos Índios (AL) e Campo Bom (RS). Estas conversas geraram três argumentos cinematográficos que permitiram a compreensão do atravessamento do cinema na docência dos sujeitos de pesquisa. Tal entendimento foi embasado no cosmograma bantu-kongo traduzido da oralidade bakongo por Bunseki Fu-kiau (Santos, 2019). A comunicação entre as cosmovisões de norte e sul foi possível porque em todos estágios ontológicos há uma relação solar entre o que Castoriadis (1982) estabeleceu como representações do imaginário instituído do campo comunitário com o imaginário radical, do campo subjetivo (ubuntu). Tal processo é solar porque um fenômeno exterior age metafisicamente semelhante ao Sol ativando partículas no campo físico. Existe um momento solar (kibanji) que irradia um magma, o encontro das representações do imaginário. Conforme muda de estágios - preto, vermelho, branco e amarelo - constitui-se um imaginário instituinte basilar das práticas pedagógicas cinematográficas. Os apontamentos deste roteiro levam a uma profissionalidade, em contraponto à ideia de profissionalismo, docente, isto é, uma relação mais orgânica com o dispositivo que afeta o ser (muntu) de maneira mais profunda, intangível (mpemba). Por isso que, mesmo marginalizado pelo institucional, o dispositivo cinema passa a ocupar um lugar simbólico na prática desses educadores. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.contributor.referee1 | Celorio, José Aparecido | |
dc.contributor.referee2 | Silva, Josias Pereira da | |
dc.contributor.referee3 | Barcelos, Valdo Hermes de Lima | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2708998299700581 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |