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dc.contributor.advisorFerreira, Liliana Soares
dc.creatorEichner, Ânthony Scapin
dc.date.accessioned2022-05-25T11:33:32Z
dc.date.available2022-05-25T11:33:32Z
dc.date.issued2022-03-30
dc.date.submitted2022
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/24457
dc.descriptionMonografia (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação, Curso de Especialização em Gestão Educacional, RS, 2022.por
dc.description.abstractThis final paper, developed in the context of Kairós - Group of Studies and Research on Research Group on Work, Education, and Public Policies, aims to understand the relationship between the intensification of pedagogical work and the transformations in educational management resulting from productive restructuring. The problem that gave rise to the research was: based on the study of the academic production of the ANPEd meetings from 2001 on, what relationships can be established between the current manifestation of the intensification of pedagogical work and the transformations that productive restructuring has generated in educational management of Basic Education? In order to answer this question, we analyzed the papers presented and published, starting in 2001, in the annals of the GT 09 - Work and Education of the ANPEd National Meeting, specifically in eight publications from six editions of the event. The study was based on the Analysis of the Movement of Meanings as a theoretical and methodological foundation. It also relied on bibliographic research, which contributed to the understanding of the data. Authors such as Marx (2017), Harvey (2008a; 2008b), Meszáros (2008), Antunes (2009) Hypolito (2011), Garcia and Anadon (2009), Oliveira (2006), among others, help to understand the intensification of pedagogical work resulted from a context related to the current stage of capitalism. Productive restructuring had an impact on educational management, which, in turn, had repercussions on the intensification of pedagogical work, based today on the diversity of functions, polyvalence, and constant involvement with work activities, since they are not limited to the school, according to the data produced by the research. The forms of manifestation of the intensification of pedagogical work are consequences of changes in educational management, which establish greater performance and accountability of teachers in the performance of their pedagogical work.eng
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAcesso Abertopor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectIntensificaçãopor
dc.subjectGestão educacionalpor
dc.subjectTrabalho pedagógicopor
dc.subjectEducação básicapor
dc.subjectIntensificationeng
dc.subjectEducational managementeng
dc.subjectPedagogical workeng
dc.subjectBasic educationeng
dc.titleSentidos de intensificação do trabalho pedagógico e gestão educacional: compreensões a partir de uma análise das transformações no capitalismopor
dc.title.alternativeSenses of intensification of pedagogical work and educational management: understandings from an analysis of transformations in capitalismeng
dc.typeTrabalho de Conclusão de Curso de Especializaçãopor
dc.degree.localSanta Maria, RS, Brasilpor
dc.degree.specializationGestão Educacionalpor
dc.description.resumoEste trabalho de Conclusão de Curso, desenvolvido no âmbito do Kairós – Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas Públicas, tem como objetivo compreender as relações da intensificação do trabalho pedagógico com as transformações na gestão educacional, decorrentes da reestruturação produtiva. A problematização que deu origem à pesquisa foi: com base no estudo da produção acadêmica das reuniões da ANPEd, a partir do ano de 2001, quais relações podem ser estabelecidas entre a atual manifestação da intensificação do trabalho pedagógico e as transformações que a reestruturação produtiva gerou na gestão educacional da Educação Básica? Para respondê-la, foram analisados os trabalhos apresentados e publicados, a partir do ano de 2001, nos anais do GT 09 – Trabalho e Educação da Reunião Nacional da ANPEd, especificamente em oito publicações de seis edições do Evento. O estudo teve a Análise dos Movimentos de Sentidos como fundamento teórico-metodológico. Contou, ainda, com a pesquisa bibliográfica, que contribuiu para a compreensão dos dados. Autores como Marx (2017), Harvey (2008a; 2008b), Meszáros (2008), Antunes (2009) Hypolito (2011), Garcia e Anadon (2009), Oliveira (2006), dentre outros, auxiliam a compreender a intensificação do trabalho pedagógico decorreu de um contexto relacionado ao atual estágio do capitalismo. A reestruturação produtiva impactou na gestão educacional que, por sua vez, repercutiu na intensificação do trabalho pedagógico, baseado hoje na diversidade de funções, polivalência e envolvimento constante com as atividades de trabalho, já que elas não se limitam à escola, conforme os dados produzidos pela pesquisa. As formas de manifestação da intensificação do trabalho pedagógico são consequências das alterações na gestão educacional, que estabelecem maior desempenho e responsabilização dos professores na realização de seus trabalhos pedagógicos.por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


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  • Gestão Educacional [289]
    Coleção de trabalhos de conclusão do Curso de Especialização em Gestão Educacional.

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