Buscar
Itens para a visualização no momento 1-10 of 15
Duas professoras de espanhol língua estrangeira (ele) e suas (des)crenças sobre o livro didático
(Universidade Federal de Santa Maria, 2016-02-26)
When the foreign language teacher is planning classes and creating didactic material, he/she must bear in mind certain factors, such as an analysis of students` needs, their interaction, the use of authentic materials, ...
Nos caminhos da natureza: análise de gêneros na abordagem sistêmico-funcional em livros didáticos de ciências naturais
(Universidade Federal de Santa Maria, 2016-10-19)
This study aims to map genres used in the teaching of Natural Sciences in the Brazilian
school context, more specifically in the 6th year textbooks. Therefore, the research is based
on the theoretical and methodological ...
Ditadura civil-militar em livros didáticos de história: uma análise de gêneros textuais na perspectiva sistêmico-funcional da linguagem
(Universidade Federal de Santa Maria, 2019-03-11)
The objective of this paper is to investigate the textual genres of the histories family and their purposes in History textbooks referring to the curricular content of Civic-Military Dictatorship. In this study, theoretical ...
Análise das estratégias bottom-up em livros didáticos de português para estrangeiros segundo a teoria da atividade
(Universidade Federal de Santa Maria, 2008-02-12)
This study aims at investigating how authors of Portuguese for foreigners textbooks work with the reading ability in relation to the use of the bottom-up strategies. In order to verify how the relation between reading ...
Os gêneros textuais em livros didáticos de língua portuguesa: em busca do segredo da esfinge
(Universidade Federal de Santa Maria, 2012-02-29)
This work shows a genre concept analysis on Portuguese language textbooks. The corpus of this research are three textbooks of the 6º year from Basic School that are being used by the public schools in Santa Maria. Through ...
A unidade didática dos livros didáticos de português do ensino fundamental II: um olhar ao longo dos tempos
(Universidade Federal de Santa Maria, 2015-06-26)
In recent years the interest and the number of studies on the emergence of each school subject and its changes over time have increased. Motivated by these studies, we direct our attention to the Portuguese language in an ...
Representações do trabalho docente a partir do uso do livro didático: o que dizem alguns professores de língua portuguesa do ensino fundamental
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-12-07)
El presente trabajo tiene como objetivo identificar se el profesor de Lengua Portuguesa revela que se
apropia del Libro Didáctico como un instrumento de enseñanza. Adoptamos, en este trabajo, la
perspectiva teórica del ...
Investigações dos gêneros episódio e exemplum na perspectiva sistêmico-funcional em livros didáticos de língua portuguesa do ensino fundamental
(Universidade Federal de Santa Maria, 2017-12-15)
The purpose of this research is to investigate instantiations of anecdotes and exemplum genres in Portuguese Language textbooks used in Middle School Education, from sociocommunication purpose and the Schematic Structure ...
Análise de imagens no livro didático de inglês como recurso de interação em sala de aula
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-02-27)
The teacher, when entering a classroom, has the opportunity of interacting with students and allowing activities that also relate to the learners’ life trajectory. It is known that, in many educational contexts, the most ...
Gêneros de texto em livro didático de matemática: um olhar sistêmico-funcional para a linguagem no estudo das frações no ensino fundamental
(Universidade Federal de Santa Maria, 2022-12-16)
This research aimed to map nas analyze, from the perspective of Systemic Functional
Linguistics, henceforth SFL (HALLIDAY, 1989, 1994; HALLIDAY; MATTHIESSEN, 2004), the
instantiations of text genre used to present the ...