dc.creator | Chiapinoto, Fabiane Volpato | |
dc.date.accessioned | 2022-10-31T11:30:07Z | |
dc.date.available | 2022-10-31T11:30:07Z | |
dc.date.issued | 2022-08-24 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26701 | |
dc.description.abstract | This research aims to develop and validate a scale to measure subjectively the teaching
competencies to innovate in higher education. In this sense, it is conceived that the teaching
competencies to innovate are the continuing education ‒ search, update, and reflection on
teaching practice; the creativity ‒ creation, proposition, development, and risk-taking of new
ideas with given autonomy and protagonism and; digital fluency ‒ diverse use of technological
resources that are linked to the planning of teaching practices to the purposes of improving
theoretical or practical learning. Thus, the thesis brings two original scientific contributions: i)
propose and validate a scale to measure the teaching competencies to innovate in higher
education, in a context where there are no instruments of this nature and ii) associate these
competencies with the engagement in teaching work. Thus, based on the theoretical analysis,
an initial set of items was elaborated, which passed the validity of the content, using the Delphi
technique and face validity, with a pre-test that underwent exploratory factor analysis.
Subsequently, a survey was carried out to obtain a sample of 523 respondents. The set of items
was validated by the structural equation modeling so that the Teachers’ Competency Scale for
innovation in higher education (TCS - HIE), which has four dimensions: continuing education,
creativity, digital fluency, and scientificity, and it has psychometric properties to subjectively
measure what was proposed. Furthermore, the dimensions of the TCS - HIE scale are related
significantly to the dimensions of the Work Engagement Scale (WES), according to the
proposed hypotheses, confirming the thesis that there is a relationship between the phenomena
in question. Finally, high levels of teaching competencies in the surveyed sample in all
dimensions were identified. In the same way, high levels of engagement are perceived, as
being cognitive, emotional, social with colleagues, or social with students. Considering the
former information, the research reached the goal to develop and validate a scale, which is
expected to be used by distancing itself from classificatory diagnoses, creating reflective spaces
on teaching practice in higher education with a view to innovation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Competências docentes | por |
dc.subject | Inovação | por |
dc.subject | Educação superior | por |
dc.subject | Trabalho docente | por |
dc.subject | Engajamento | por |
dc.subject | Teaching skills | eng |
dc.subject | Innovation | eng |
dc.subject | Higher education | eng |
dc.subject | Teaching work | eng |
dc.subject | Engagement | eng |
dc.title | Competências e engajamento no trabalho docente para a inovação da educação superior | por |
dc.title.alternative | Competencies and engagement in teaching work for higher education innovation | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa tem como objetivo desenvolver e validar uma escala para mensurar
subjetivamente as competências docentes para inovar na educação superior. Nesse sentido,
concebe-se que as competências docentes para inovar são a formação continuada ‒ busca,
atualização e reflexão sobre a prática docente; a criatividade ‒ criação, proposição,
desenvolvimento e assunção dos riscos de novas ideias com vistas a autonomia e protagonismo
e a; fluência digital ‒ utilização diversa de recursos tecnológicos que se enlaçam com o
planejamento da prática docente para fins de melhorar o aprendizado teórico ou prático. Assim,
a tese traz duas contribuições científicas originais: i) propor e validar uma escala para mensurar
as competências docentes para inovar na educação superior, em um contexto em que não há
instrumentos dessa natureza e ii) associar essas competências com o engajamento no trabalho
docente. Desse modo, com base na fundamentação teórica foi elaborado um conjunto inicial de
itens, o qual passou pela validade de conteúdo, por meio da técnica Delphi e pela validade de
face, com um pré-teste que passou pela análise fatorial exploratória. Na sequência, foi realizado
um survey que obteve uma amostra de 523 respondentes. O conjunto de itens foi validado pela
modelagem de equações estruturais, de modo que a Escala de competências docentes para a
inovação na educação superior (ECD-IES), a qual conta com quatro dimensões, a saber:
formação continuada, criatividade, fluência digital e cientificidade, possui propriedades
psicométricas para mensurar subjetivamente o que se propõe. Ademais, as dimensões da escala
ECD-IES relacionam-se significativamente com as dimensões da Escala de engajamento no
trabalho docente (EED), conforme hipóteses propostas, confirmando a tese de que há
relacionamento entre os fenômenos em questão. Por fim, identificou-se altos níveis de
competências docentes na amostra pesquisada em todas as dimensões. Da mesma forma,
percebem-se altos níveis de engajamento, seja ele cognitivo, emocional, social com colegas ou
social com alunos. Frente ao exposto a pesquisa cumpriu com o objetivo de desenvolver e
validar uma escala, a qual espera-se que possa ser utilizada distanciando-se de diagnósticos
classificatórios, criando tempos e espaços reflexivos sobre a prática docente no magistério
superior com vistas à inovação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lopes, Luis Felipe Dias | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1074372911061770 | por |
dc.contributor.referee1 | Santos, Joana Vieira dos | |
dc.contributor.referee2 | Bogas, Sónia Marisa Pedroso Gonçalves | |
dc.contributor.referee3 | Ferreira, Jesuina Maria Pereira | |
dc.contributor.referee4 | Lunardi, Elisiane Machado | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7094052683993528 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Administração | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Administração | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |