dc.creator | Rodrigues, Antoniela A'Costa | |
dc.date.accessioned | 2022-11-22T20:36:07Z | |
dc.date.available | 2022-11-22T20:36:07Z | |
dc.date.issued | 2020-03-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27061 | |
dc.description.abstract | This work proposes the elaboration of a didactic material about the Cachoeira do Sul county
formation, bounded to teachers and students of basic education’s utilization. This proposal
aims to fulfill the teachers’ request regarding specific pedagogical materials about the
county’s history, since these materials don’t exist yet. We chose to use the Patrimonial
Education methodology for creating this material for understanding that it allows the city
culture’s valorization, once it was founded 200 years ago and have being occupied since
before that. We also consider that this methodology makes school closer to public spaces,
helping to develop skills and abilities needed to support citizenship exercise. In order to do so,
this work brings a brief history of Cachoeira do Sul county, located in Rio Grande do Sul,
Brazil, since the prime years of its occupation in the 18th century until the turn of the 19th to
the 20th century. We emphasized the convergence of different human groups who constituted
the local people during this period: native, Portuguese, enslaved Afro-descendants, Azorean,
German and Italian — this way considering the multiculturalism inherent to the local
development through the years. Beyond bringing a local history brief, there are also old and
recent photographies, illustrations and other images. Pedagogical activities suggestions are
included at the end of each chapter of the didactic material. A special chapter bounded to
teachers brings other pedagogic proposals, besides including complementary references such
as publications, videos, websites addresses and didactic games. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino de História | por |
dc.subject | História regional | por |
dc.subject | Educação patrimonial | por |
dc.subject | History teaching | eng |
dc.subject | Regional history | eng |
dc.subject | Heritage education | eng |
dc.title | Cachoeira do Sul: Vamos conhecer? Elaboração de material paradidático a partir do patrimônio histórico | por |
dc.title.alternative | Cachoeira do Sul: Let’s meet? Elaboration of didactic material from its historical heritage | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho se propõe à elaboração de um material paradidático sobre a formação do
município de Cachoeira do Sul, voltado para a utilização por professores e estudantes da
educação básica no município. Essa proposta procura suprir a demanda de docentes por
materiais pedagógicos específicos sobre a história da cidade, materiais que até então não
existem. Optou-se por utilizar a metodologia da Educação Patrimonial para a criação deste
material por entender que possibilita a valorização da cultura da cidade, fundada há 200 anos
e ocupada há ainda mais tempo. Também se considera que ela aproxima a escola dos espaços
públicos, ajudando a desenvolver habilidades e competências necessárias ao exercício da
cidadania. Para isso, o trabalho traz um resumo da história do município de Cachoeira do Sul,
Rio Grande do Sul, desde os primórdios de sua ocupação no século XVIII até a virada dos
séculos XIX e XX. Enfatizou-se a convergência dos diferentes grupos humanos que formaram
o povo cachoeirense durante esse período: indígenas, portugueses, afrodescendentes
escravizados, açorianos, alemães e italianos — contemplando, dessa forma, a
multiculturalidade presente na formação do local ao longo dos anos. Além de trazer um
compilado da história local, também há fotografias antigas e atuais, ilustrações e outras
imagens. Sugestões de atividades pedagógicas estão incluídas ao final de cada capítulo do
material paradidático. Uma seção especialmente dirigida aos professores traz outras propostas
pedagógicas, além de referências complementares com publicações, vídeos, endereços de
websites e jogos didáticos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Borin, Marta Rosa | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/5887358764231724 | por |
dc.contributor.referee1 | Ribeiro, José Iran | |
dc.contributor.referee2 | Ramos, Eloísa Helena Capovilla da Luz | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6898207240148649 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | História | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Ensino de História em Rede Nacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |